Megkezdik a közel karbonsemleges üzemanyag gyártását

eFuel

Megkezdődik a világ első olyan kereskedelmi gyárának építése Chilében, amely közel karbonsemleges üzemanyagot állít elő.

A sportautó-gyártó Porsche és a Siemens Energy számos nemzetközi vállalattal közösen kezdi meg egy olyan gyár építését a chilei Punta Arenasban, ahol közel karbonsemleges üzemanyagot (eFuel) állítanak majd elő. Az alapkő letételére szeptember 10-én ünnepélyes keretek között került sor, ahol Chile energiaügyi minisztere, Juan Carlos Jobet is jelen volt. A gyár a chilei Patagóniában található Punta Arenastól északra készül majd, és 2022-re már 130 ezer liter közel karbonsemleges eFuel üzemanyag létrehozására lesz képes. A kapacitás két részben bővül: 2024-re 55 millió literrel lehet számolni, 2026-ban pedig ennek tízszeresére, 550 millióra növekszik a termelés. A létesítmény létrehozásához és működtetéséhez szükséges engedélyeket már megkapta a chilei központú projektcég, a Highly Innovative Fuels (HIF). A Siemens Energy már megkezdte a projekt következő nagyléptékű kereskedelmi fázisának előkészítését.

A sportautó-gyártó Porsche demonstrációs projektet indított útnak és használni fogja az eFuelt saját belsőégésű motorjaiban. Michael Steiner, a Porsche AG kutatásért és fejlesztésért felelős vezetőségi tagja elmondta: „A Porsche mindig is úttörő lelkülettel rendelkezett. Ez a hajtóerőnk, szomjazunk az innovációra. A megújuló forrásból származó üzemanyagok úttörőjeként tekintünk magunkra és szeretnénk, ha még intenzívebben fejlődne az ágazat. Ez egyértelműen egybecseng fenntarthatósági stratégiánkkal. A Porsche működése már 2030-ra karbonsemleges lehet. A megújuló energiaforrásból előállított üzemanyag aktívan hozzájárulhat ehhez. Sportautó-ikonunk, a 911 különösen alkalmas az eFuellel történő üzemelésre éppúgy, mint szeretett klasszikus modelljeink; hiszen a valaha készült összes Porsche körülbelül 70 százaléka még mindig az utakat rója. A megújuló üzemanyagokkal végzett tesztjeink nagyon sikeresek. Az eFuel akár 90 százalékkal csökkentheti a belsőégésű motorok fosszilis szén-dioxid-kibocsátását. A Chiléből érkező üzemanyagot elsőként többek között a Porsche Mobil 1 Supercup versenysorozatban használjuk majd 2022-től.”

A Haru Oni projekt Chile déli részének szélenergia szempontjából tökéletes időjárási viszonyára alapoz, hogy alacsony költségű szélenergiából állítson elő gyakorlatilag karbonsemleges üzemanyagot. Első lépésként elektrolízissel elválasztják a vizet oxigénné és hidrogénné. A folyamat során keletkező szén-dioxidot kivonják a levegőből és a zöld hidrogénnel együtt szintetikus metanollá alakítják, amelyből az eFuel készül. A gyár már 2022 közepén megkezdi a működését. A Siemens Energy, a Porsche és a HIF mellett az Enel, az ExxonMobil, a Gasco és az ENAP is részt vesz a Haru Oni projektben.