Quantcast
Baj van a tengeri közlekedéssel • ZÖLDJÁRMŰIPAR.HU

Baj van a tengeri közlekedéssel

Drasztikusan csökkenteni kell a tengeri közlekedés okozta károsanyag-kibocsátást az Európai Unióban, ha az unió 2050-re karbonsemlegessé szeretne válni – állapította meg jelentésében az Európai Tengerészeti Biztonsági Ügynökség (EMSA).

    2019-ben a az Európai Unióba és azon belül történő tengeri közlekedés a mindennemű közlekedés okozta károsanyag-kibocsátás 13,5 százalékát tette ki az EMSA adatai szerint. Az európai külkereskedelemnek csaknem 77 százaléka és az EU-tagországok közötti kereskedelemnek a 35 százaléka tengeri útvonalon történik – tette hozzá az ügynökség.

    Bár az EU-ban a hajózás okozta szén-dioxid-kibocsátás 1990 óta körülbelül 26 százalékkal csökkent, még most is mintegy 16 millió tonnát tesz ki évente, ami a globális hajózás okozta kibocsátás 18 százaléka – olvasható a jelentésben. Az EMSA szerint a szén-dioxid-kibocsátás csökkenésének oka a modernebb, hatékonyabb energiafelhasználású hajóflotta.

    „Más ipari és szolgáltatási szektorokhoz hasonlóan jelentősen tovább kell csökkenteni a hajózás ökológiai lábnyomát is ahhoz, hogy Európa klímasemleges kontinenssé váljon 2050-re, de annak érdekében szintén, hogy meg tudjuk állítani a biodiverzitás csökkenését” – állapította meg az ügynökség.  

    A globális felmelegedést okozó gázok közül egy másik veszélyes vegyület a kén-dioxid, amelyből az európai unióbeli tengeri közlekedés 1,63 millió tonnát bocsátott ki 2019-ben. Ez a globális kibocsátás 16 százaléka volt. A kén-dioxid-kibocsátás is csökkent az EU-ban a szigorúbb szabályozásnak köszönhetően: 2015 és 2019 között például Dánia partjainál 60 százalékkal, Rotterdam holland kikötő környékén pedig több mint 20 százalékkal – állapította meg az EMSA.

Legyen tiéd az első hozzászólás

Hozzászólás

Az email címed nem fog megjelenni.


*