Quantcast
Üzemanyagcella-komponenseket szállít a Bosch • ZÖLDJÁRMŰIPAR.HU

Üzemanyagcella-komponenseket szállít a Bosch

Bosch

Világszerte megérkezik az utakra az üzemanyagcella. A Bosch számára olyan integrált teljesítményelektronikával ellátott elektromos kompresszorokról szóló megrendelés jelenti ennek a következő mérföldkövét, amely az üzemanyagcella-rendszer oxigénellátását szabályozza. Ennek a csúcstechnológiájú alkatrésznek a hosszú távú beszállításáról írt alá megállapodást a Bosch és a cellcentric.

A Daimler Truck AG és a Volvo Group AB 50:50 részarányú közös vállalataként a cellcentric felel minden tevékenységért a teljes értéklánc mentén. Ahogyan a Bosch, a cellcentric célja is az, hogy az üzemanyagcella-rendszerek vezető gyártójává váljon világszerte, és hozzájáruljon a klímasemleges, hosszútávon fenntartható közlekedés megvalósításához 2050-re. A légkompresszor a cellcentric üzemanyagcella-rendszerének része, amelyet a jövőben nehézkategóriájú haszonjárművekben és különböző telepített (stacioner) alkalmazásokban használnak majd. A sorozatgyártás a tervek szerint az évtized közepén indulhat.

Nagyszabású megrendelés innovatív hajtásrendszer-megoldásra

Az üzemanyagcella klímasemlegessé teszi a haszongépjárműveket
Az üzemanyagcellában a hidrogén a légkör oxigénjével lép kémiai reakcióba, melynek során elektromos energia keletkezik, víz képződik és hő fejlődik. Ha az üzemanyagcellát „zöld”, azaz megújuló forrásból előállított hidrogénnel üzemeltetik, az üzemanyagcella-hajtású jármű klímasemlegesen közlekedhet. Az elektromos légsűrítő biztosítja a szükséges mennyiségű megszűrt levegőt, így ez az üzemanyagcella-rendszer egyik alapvető eleme. „A Bosch komoly erőfeszítéseket tesz ennek a komponensnek a fejlesztésére. Ezt jól példázza, hogy 15, az egyes részlegeken átnyúló csoport dolgozik az elektromos kompresszor kereskedelmi forgalmazásra alkalmassá tételén” – hangsúlyozta Uwe Gackstatter, a Bosch hajtásrendszer-megoldások üzletágának elnöke. A Bosch két teljesítménylépcsőben – 20 és 30 kilowatt – kínálja a kompresszorát. Az utóbbi kivitel 450 és 850 volt közötti feszültségre alkalmas, míg a 20 kilowattos változat igény szerint 250 és 450 vagy 450 és 850 volt közötti feszültségre is készülhet. A kompresszorkerék több mint 100 ezres percenkénti fordulatszámot is elérhet. „A magasfordulatszámú elektromos motor és a beépített teljesítményelektronika kombinációja versenyképes gyártási költségek mellett tesz lehetővé az egyszerű rendszerintegrációt” – emelte ki Uwe Gackstatter. A Bosch teljesítményszabályzó elektronikájában használt szilícium-karbid félvezetők mindemellett különösen hatékonnyá is teszik az erőteljes komponenst. Ezek mind olyan tulajdonságok, amelyekre a cellcentric nagy hangsúlyt fektet.

Csúcstechnológiás termék biztosítja a munkahelyeket
A légsűrítő tekintetében a légcsapágyazású elektromos gép és a teljesítményelektronika kombinációjának egyedi gyártásból a tömeggyártásba tervezett átvezetése jelenti a legnagyobb műszaki kihívást. Mivel e konstrukció technikai komplexitása összességében a haszonjárművek dízel befecskendező rendszereiével vethető össze, nem utolsósorban a foglalkoztatásra is kedvezően hat. „Ennek az ígéretes műszaki komponensnek köszönhetően pedig a homburgi gyárunkban a munkahelyeket is meg tudjuk őrizni ” – tette hozzá Gackstatter.

A Bosch mobil és telepített üzemanyagcellán is dolgozik
A Bosch meggyőződése, hogy energiahordozóként a hidrogén nagy jövő előtt áll, így a vállalatcsoport jelentős beruházásokat hajt végre ezen a területen. A tervek szerint 2021 és 2024 között a vállalatcsoport 600 millió eurót fordít mobilalkalmazásokra, míg további 400 millió eurót fektet szán a villamosenergia- és hőtermelés telepített megoldásaira. A gépjárműves termékportfólió az egyes érzékelőktől olyan alapvető főegységeken át, mint például az elektromos légkompresszor és a cellaköteg, egészen a komplett üzemanyagcella-modulokat is felöleli.

Legyen tiéd az első hozzászólás

Hozzászólás

Az email címed nem fog megjelenni.


*