Az ellátási láncok egymást követő válságainak leküzdése arra kényszerítette a BMW-t, hogy újragondolják a logisztika szerepét. Michael Nikolaides, a cég termelési hálózatáért és az ellátásilánc-menedzsmentért felelős alelnöke az Automotive Logistics magazinnak adott interjúban elmagyarázta, hogyan állították át a logisztikai folyamatokat a vállalatnál.
Amikor Michael Nikolaides 2022 elején átvette a BMW Group globális logisztikai szervezetének vezető szerepét, az ellátási lánc irányításának a korábbi, világjárvány sújtotta évekhez képest könnyebbé kellett volna válnia. Az elemzők némi enyhülést jósoltak a félvezető-ellátásban és ahogy a világ megtanult együtt élni a koronavírus-járvánnyal, a termelési és logisztikai központok zökkenőmentes működését jelezték előre. Ám az autóipari ellátási láncban tevékenykedők közül senki sem számított arra, hogy minden visszatér a normális kerékvágásba, legkevésbé Nikolaides. A szakember korábban a BMW motor- és elektromos hajtásrészlegét vezette, felügyelve a vállalat egyik legösszetettebb átalakítását. Ha valaminek, akkor az ellátási lánc irányításának ehhez képest stabilabbnak kellett volna lennie. Nem így történt. „Azt hittem, már mindent láttam” – mondta el a lapnak Nikolaides. „De kiderült, hogy a logisztika még változékonyabb, mint a motor- és a hajtásláncgyártás.”
A folyamatos csipellátási problémák miatt a legtöbb gyár az év nagy részében csak rövidtávon tudta megerősíteni a gyártási ütemtervet. A koronavírus-járvány okozta károk továbbra is hatással voltak a szállítási ütemtervekre és az ellátási csomópontokra, különösen a kínai gördülő zárlatok idején. A legnagyobb sokkot azonban Oroszország ukrajnai inváziója jelentette, amely nem sokkal azután következett be, hogy Nikolaides 2022 februárjában átvette a BMW logisztikáját. A háború a humanitárius válsággal együtt a kulcsfontosságú ásványi anyagok és alkatrészek, különösen a kábelkötegek hiányához vezetett, ami miatt a BMW gyártása a háború elején leállt. A katonai agresszió és az elhúzódó konfliktus energiaválsághoz és egy veszélyesebb, bizonytalanabb geopolitikai rendhez vezetett, ami az egész ellátási láncra kihatással volt. Nem beszélve az egyre kritikusabb a tehergépkocsi-vezetőhiányról.
Megerősödött a logisztika stratégiai jelentősége
A BMW logisztikai csapata és partnerei mindazonáltal megfeleltek a kihívásnak, és nagyfokú rugalmasságról és ellenálló képességről tettek tanúbizonyságot a válságok során. A BMW 2022 végére jelentős termelési és szállítási növekedést ért el, ami részben az ellátási lánc javulásának köszönhető; a negyedik negyedévben a szállítási volumen 10 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A válság, illetve a sorozatos válságok felgyorsították az eszközökbe vagy új folyamatokba történő beruházásokat. Az autógyártók általában javították rugalmasságukat a logisztikai és ellátási lánc áramlásának áthelyezésében. Növekedett az ellátási lánc átláthatósága, valamint erősödött a digitalizáció. A logisztikai fenntarthatóság terén is előrelépést értek el, például a kibocsátáscsökkentő alternatív technológiák, például az elektromos és hidrogénüzemű teherautók, valamint az újrahasznosított és könnyű csomagolóanyagok használatának növelésével.
Nikolaides szerint a BMW logisztikájára gyakorolt zavarok egyik legfontosabb következménye az volt, hogy a logisztika befolyása a vállalat egészére kiterjedt, beleértve a gyártást, a beszerzést és a termékstratégiát is. A tágabb logisztikai csapat már most is kritikus szerepet játszik a modellek üzemekben a megrendelések beérkezése alapján történő elosztásában, valamint a jövőbeli modellek gyártási helyére vonatkozó döntések meghozatalában. A termelési hálózat irányítása azonban még nagyobb jelentőséget kapott, mivel az ellátási lánc annyira törékeny. A BMW felső vezetése most még szorosabban követi a logisztikai szakértők adatait és ajánlásait.
A jobb logisztikai átláthatóság és az adatok segítenek Nikolaides csapatának abban, hogy javítsák a BMW beszerzési gyakorlatát, szorosan együttműködve a gyártással a szállítási távolságok lerövidítése érdekében. Ez a tervezés különösen fontos az elektromos járművek esetében, például annak meghatározásában, hogy honnan kell beszerezni vagy gyártani a nehéz és drága modulokat, például az akkumulátorokat. „Ma a gyártás követi a piacot, az ellátási lánc pedig a gyártást” – mondta Nikolaides. „Az elmúlt három év során a lokalizáció egyre fontosabbá vált” – tette hozzá.
Versenyelőnyt jelent a logisztika
Nikolaides óvatosan optimista, hogy az idei év némi enyhülést hoz az ellátási láncban. Bár még mindig kihívást jelent, a félvezető-kínálatban a normalitás jelei mutatkoznak, és a fuvardíjak, különösen a konténerszállítási díjak csökkennek. Ugyanakkor nem látja, hogy visszatérnénk a koronavírus-járvány előtti állapothoz. Európában hiány van a teherautó- és kikötői kapacitásban. Németországban a vasúti infrastruktúrában végzett munkálatok miatt számos gyártó, köztük a BMW szállítmányai késnek. A globális ro-ro szállítási kapacitás strukturális hiányokkal küzd.
A gazdasági és geopolitikai tényezők is bizonytalanok, beleértve az infláció és a recesszió folyamatos kockázatát. A kínai járványügyi korlátozások enyhítése várhatóan csökkenteni fogja a szűk keresztmetszeteket, de az elkövetkező hónapokban további ellátási zavarokhoz vezethet. Oroszország ukrajnai háborúja tovább dúl, és nincs közvetlen kilátás a békére.
Ez a bizonytalanság az oka annak, hogy az ellátási lánc rugalmassága és átláthatósága olyan fontossá vált a BMW-nél. Nikolaides szerint a logisztika a BMW számára versenyelőnyt jelent, ha rövid és hosszú távon is segít a vállalatnak átvészelni az ellátási és geopolitikai bizonytalanságokat. „Az ellátási lánc volatilitása lesz az új normális állapot, amelyhez alkalmazkodnunk kell a jövőbeli válságokhoz, amelyekről tudjuk, hogy jönni fognak” – mondja. „Ennek elsajátítása lesz a megkülönböztető tényező.”
Összekapcsolt ellátási lánc
Miközben Nikolaides rámutatott, hogy a válság óta egyre fontosabb az autóiparban a logisztika, hangsúlyozta, hogy ez az előrelépés a BMW-nél már meglévő pillérekre épül. A rugalmasság például már több mint két évtizede a BMW rendeléstől a szállításig (OtD) rendszerének középpontjában áll. Az ügyfélorientált értékesítési és gyártási folyamat (Kundenorientierter Vertriebs- und Produktionsprozess, KOVP) lehetővé teszi a rendelési specifikáció módosítását akár hat nappal a jármű gyártásba kerülése előtt. Nikolaides szerint a KOVP előfeltétele volt annak, hogy a BMW gyorsan tudjon változtatni a kínálat hiányosságai esetén.
A rugalmasság növelése még nagyobb átláthatóságot igényel az ellátási láncban. Az elmúlt hat évben a logisztikai részleg kiterjesztette a már korábban bevezetett kapcsolt ellátási lánc stratégiáját, amelynek célja a valós idejű láthatóság, a dolgok internetéhez (IoT) való kapcsolódás és az adatvezérelt döntések meghozatala a logisztikában. A BMW fokozta az óceáni konténerekben lévő alkatrészek nyomon követését, kihasználta a teherautók műholdas helymeghatározását, és a járművekbe épített telematika segítségével követte a kész járművek helyét és állapotát egészen a kereskedőknek történő átadásig. Emellett kiterjesztette az intelligens szállítórobotok (AMR), automatizált vontatójárművek és targoncák (AGV) használatát a gyárakban, raktárakban, sőt a mesterséges intelligenciát (AI) és IoT-kapcsolatot használó szabadtéri udvarokon is. Ezek a berendezések online csatlakoznak az üzemi és logisztikai rendszerekhez, hogy javítsák a fizikai logisztika láthatóságát. Ezt műholdas és mobilkapcsolatokon keresztül teszik, de tervezik az 5G-re való kiterjesztést. Hálózata egyes részein a BMW integrálta a logisztikai láthatóságot az üzemek és az ERP-rendszer készletadataival, amely automatikusan figyelmeztet, ha a szállítási késedelmek hatással lehetnek a termelésre.
Összekapcsolt ökoszisztémák kiépítése
Nem minden logisztikai rendszer és információforrás kapcsolódik a BMW müncheni irányítóközpontjához a lehető legzökkenőmentesebben, ismerte el az interjúban Nikolaides. Bizonyos esetekben az anyag- és logisztikai tervezőknek manuálisan kell az információkat betáplálniuk az online vagy API-kon keresztül kicserélt információk helyett. Az ellátási lánc kisebb részeinél a BMW az első szintű beszállítókra és még további szinteken is rálátással rendelkezik. A BMW számára fontos lépés lenne, ha az első szintű beszállítóin kívül más beszállítóktól származó adatokat is jobban össze tudná kapcsolni, ami segítene előre jelezni az ellátási zavarokat. Az átláthatóság eléréséhez az OEM-eknek és a beszállítóknak közös adatszabványokat kell kidolgozniuk, például a Catena-X, a nyílt adat-ökoszisztéma létrehozására irányuló európai szintű kezdeményezés révén. A BMW most csatlakozott a Cofinity-X nevű, tíz vállalatot – köztük más német OEM-eket és beszállítókat – tömörítő közös vállalkozáshoz. Az adatplatform célja a kkv-kkal való adatcsere javítása. A nyílt rendszer kiépítése időbe telik, de Nikolaides optimista.
A mesterséges intelligencia sok lehetőséget kínál az ellátási lánc menedzsmentben. A BMW már most is használ AI-algoritmusokat az intralogisztikában az AGV-k irányítására, valamint a konténerek kezelésére. Szállítórendszereiben és irányító központjaiban a mesterséges intelligenciát mintafelismerésre használja, például a szállítási idők előrejelzésére vagy a lehetséges problémák azonosítására. A logisztikai és gyártómérnökök olyan digitális tervezőeszközöket használnak, köztük AR/VR berendezéseket, amelyek mesterséges intelligenciát alkalmaznak az anyagmozgatási és logisztikai folyamatok szimulálásához.
Nikolaides úgy látja, hogy a mesterséges intelligencia idővel automatizálhatja a feladatokat, és segíthet az előre jelezhetőbb ellátási láncok kialakításában. Ugyanakkor arra számít, hogy az AI szerepe még sokáig emberközpontú marad, különösen a hibák csökkentésében, a tervezés javításában és a döntéshozatal segítésében. „A mesterséges intelligencia segít nekünk abban, hogy a sok adatból a helyes döntést azonosítsuk” – mondta Nikolaides. „Vannak olyan szabványos dolgok, ahol a manuális feladatokat is helyettesítheti, különösen a fizikai logisztikában. Más területeken azonban még messze vagyunk attól, hogy az embereket helyettesítse.”
Fenntartható rendszerek
Mind az ellátási lánc átláthatósága, mind az új technológiák és berendezések kulcsszerepet játszanak a BMW-nél a logisztika karbonkibocsátásának és a felhalmozott hulladékok mennyiségének csökkentésében. Az autógyártó célja, hogy 2030-ra 2019-hez képest autónként 40 százalékkal csökkentse a károsanyag-kibocsátást az autó teljes életciklusára vetítve. A logisztika hozzájárul ehhez a célhoz. Nikolaides szerint a BMW ezeket a célokat részben a helyi ellátási és gyártási döntések befolyásolásával éri el, például a beszerzési és logisztikai tervezéssel a szállítási távolságok csökkentése érdekében. Minden meg nem tett kilométer egy szén-dioxid-mentes kilométer. A BMW emellett szorosabb együttműködést alakított ki a logisztikai szolgáltatókkal (LSP-k) és technológiai szakértőkkel a fenntartható szállítóeszközök terén a be- és kimenő logisztikában, a technológia nyitott megközelítést követve.
A BMW a müncheni belvárosi üzemében és további helyszíneken szorosan együttműködik az LSP-kkel, hogy növelje az alkatrészellátáshoz és a kész járművek szállításához használt elektromos teherautók arányát. A BMW többek között a németországi és az ausztriai, valamint az egyesült királyságbeli üzemek között LNG-üzemű teherautókat vezetett be, amelyek egyre nagyobb arányban használnak szerves hulladékból előállított bio-LNG-t. A BMW emellett szén-dioxid-semleges, második generációs bioüzemanyagokkal hajtott teherautókat is bevet. Európában a vállalat logisztikai partnereivel együtt teszteli és alkalmazza a hidrogénnel kezelt növényi olajat (HVO). 2020-ban a BMW volt az első OEM, amely a Goodshipping kezdeményezéssel együtt kísérleti jelleggel második generációs tengeri bioüzemanyagot használt a ro-ro hajózásban. 2022-ben egy tengeri logisztikai szolgáltatóval közösen alkalmazták ezt a tengeri bioüzemanyagot, és a BMW járműveket részben szén-dioxdi-semlegesen szállították Európa és Dél-Afrika között.
A BMW aktív szerepet vállal a nemzeti és nemzetközi kutatási kezdeményezésekben a logisztikai technológiai változások előmozdítása érdekében. Részt vesz az EU által finanszírozott H2Haul projektben, amelynek célja 16 hidrogén üzemanyagcellás teherautó kifejlesztése és bevetése négy országban. A BMW vezeti a német szövetségi digitális és közlekedési minisztérium által finanszírozott Hydrogen Combustion Engine Trucks (HyCET) konzorciumot, amely a hidrogénüzemű, nehéz tehergépkocsik életképességét demonstrálja a szállítási logisztikában. Új, nagy kapacitású hidrogéntöltő állomásokat telepítenek, hogy mindkét projekt számára megbízható hidrogénellátást biztosítsanak.
A hidrogén a belső logisztikában is fontos szerepet játszik. A lipcsei üzemben például 130 darabos hidrogénüzemű targoncflottát használnak, amely a legnagyobb Európában.
Fenntartható csomagolás
A logisztikai kibocsátási célok teljesítésének másik fontos területe a csomagolás. Az autógyártók mindent megtesznek az egyszer használatos csomagolások felszámolására, és növelni kívánják az alternatív, fenntartható anyagok és a könnyű csomagolások használatát. A BMW ezt a kötelezettségvállalást a megállapodásaiban rögzítette, és célul tűzte ki, hogy a 2022-től kezdődően odaítélt beszállítói szerződések esetében az újrahasznosított anyagok arányát több mint 35 százalékrara növeli a csomagolásokban. Az újrahasznosított anyagok használata mellett a csomagolás elkerülése eleve jelentős hatással van a környezetvédelemre. A BMW 2023-tól kezdve nem használ fóliát a kész járművek forgalmazásánál szállítási védelemként. Ez jelentős megtakarítást jelent a gyártás során keletkező műanyaghulladékban, és további mintegy 1400 tonna szén-dioxid-csökkentést jelent évente.
Befektetés az innovációba
Az autógyártók felismerték, hogy a közlekedési technológiában bekövetkező jelentős változások nagy beruházásokat igényelnek, különösen az olyan ágazatokban, mint a hajózás és a repülés. Ugyanakkor a tágabb értelemben vett autóipari logisztikai ágazat számos részénél hiányoznak a berendezések, és a kereslet kielégítése, valamint a célnak való megfelelés érdekében kapacitás- és technológiai beruházásokra van szükség. Nikolaides a BMW logisztikája számára a kizárólagosság és a megállapodásokban foglalt garanciák helyett a partnerséget és az innovációt tartja a legjobb megközelítésnek. Az autógyártó nem akar olyan szerződéseket kötni, amelyek korlátozzák az ellátási lánc változásaira való reagálási képességét. „Számunkra fontos a hosszú távú partneri viszony a szolgáltatóinkkal, de rugalmasnak is kell lennünk” – fejtette ki. „Az ellátási lánc „ismeretlen ismeretlenjeinek” kezeléséhez szükség van egy rendszerre, amellyel reagálni lehet, és ezt a partnerekkel együtt tesszük, de képesnek kell lennünk a változtatásokra.”
Hatékony és lokalizált
Nikolaides számára a hatékony logisztika a BMW stratégiájának és célkitűzéseinek megvalósítója, például a BMW iFactory gyártási célkitűzéseinek alátámasztása, hogy a BMW „karcsú, zöld és digitális” legyen. Ez magában foglalja a rugalmas és hatékony gyártás növelését, az értékláncban a távolságok csökkentését és az átláthatóság javítását.
„A logisztika a termelési hálózat tervezője” – emelte ki Nikolaides. „Ha a leanben gondolkodunk, akkor az ellátási lánc lokalizálása a hatékony szállítási hálózat egyik legfontosabb mozgatórugója. Ha rövidebbek a szállítási távolságok, akkor kevesebb szén-dioxidot bocsátunk ki. Az ellátási lánc uralása a jövő egyik versenyképességi tényezője lesz” – folytatta. „A komplexitása nem fog változni, és ha ezt egy vállalat ki tudja használni, akkor a logisztika jelentős szerepet játszhat a sikereiben. Nagyon izgalmas jövő előtt állunk, a logisztika megkülönböztető tényező lesz a BMW sikerében.”
(Automotive Logistics cikke alapján)
Hozzászólás