Négymotoros hajtáson dolgozik a BMW

A BMW megkezdte a tisztán elektromos meghajtású M prototípus közúti tesztelését, amelynek elsődleges célja az innovatív hajtáslánc- és futómű-technológia viselkedésének, illetve együttműködésének részletekbe menő elemzése.

 A BMW M GmbH új fejezetet nyit az elektromos mobilitás térnyerésére összpontosító átállás terén. A jövőbe mutató hajtáslánc- és futómű-technológiai innovációkkal felszerelt prototípus első közúti tesztjei során a nagyteljesítményű divízió fejlesztőmérnökei a jövő tisztán elektromos meghajtású sportautójának hardver- és szoftvermegoldásait veszik górcső alá. A megméretés középpontjában a négy elektromos motorral dolgozó összkerékhajtás és az integrált menetdinamikai vezérlőrendszer áll, amelyek együttműködése példátlan szintű teljesítményt és vezetési élményt ígér.

A vadonatúj hajtáslánc-technológia prototípusával a BMW M GmbH újfent igazolja technológiafejlesztési szaktudását és azon képességét, amely mentén a világ leggyorsabb betűjeként számon tartott M esszenciáját átülteti az emisszió-mentes mobilitás világába. A prototípus tisztán elektromos meghajtása innovatív vezérlőrendszerekkel párosul, amelyek újraértelmezik a nagyteljesítményű BMW M modellek által fémjelzett menetdinamika, agilitás és precizitás hármas egységét.

50 éves a BMW M GmbH

Megalapítása után 50 évvel a BMW M GmbH az elektromos mobilitás térnyerésére összpontosító átállás kellős közepén jár, amelynek égisze alatt nem csupán megőrzi legendás modelljei összetéveszthetetlen kvalitásait, de új tulajdonságokkal is felruházza őket.

Hogy a jövő tisztán elektromos meghajtású sportautójának hajtáslánc- és futómű-technológiai innovációit közúton is tesztelhessék és finomhangolhassák, a BMW M GmbH fejlesztőmérnökei egy olyan prototípust építettek, amely a hamisítatlan BMW M kvalitások és az elektromos mobilitás terén egyaránt iránymutató génekkel bír. A zéró emissziójú sportkupéhoz így a műszaki alapot a BMW i4 M50 modell szolgáltatta, némileg módosított karosszériával és olyan széles kerékjárati ívekkel, amelyek mind elöl, mind hátul lehetővé teszik az innovatív hajtáslánc-technológia és a nagyteljesítményű kerékfelfüggesztések beépítését.

A modell frontrészének kimagasló torziós merevségéről a BMW M3 és a BMW M4 módosított karosszériamerevítő koncepciója gondoskodik, amely még a legextrémebb vezetési szituációk közepette is magabiztos tartást garantál. A hajtáslánc-technológia hűtőrendszerének egységeit ugyancsak a nagyteljesítményű sportautó-párosban alkalmazott irányelvek szerint rendezték el.

Eelektromos összkerékhajtás négy elektromos motorral

A forradalmian új, nagyteljesítményű hajtáslánc-technológia legnagyobb újítása a négy elektromos motorral dolgozó M xDrive elektromos összkerékhajtás, amelyet a bajor prémiummárka fejlesztőmérnökei a prototípusba építettek be először. A kerekenkénti egy-egy elektromos motor teljesen új lehetőségeket nyit a forgatónyomaték végtelenül hatékony, extrém precíz és rendkívül gyors elosztása terén. Az azonnal reagáló elektromos motorok ereje és forgatónyomatéka így a másodperc ezredrésze alatt, a gázpedál állásához mérnöki precizitással alkalmazkodó pontossággal érkezik meg a kerekekhez. Mindez olyan agilis és olyan lendületes vezetési élménnyel kecsegtet, amely belsőégésű erőforrással hajtott autók esetében elképzelhetetlen.

Az M xDrive elektromos összkerékhajtás egyik legnagyobb előnye az egyes kerekek közötti precíz forgatónyomaték-elosztás. A négy elektromos motor együttműködését egy központi, integrált vezérlőrendszer koordinálja, amely folyamatosan figyeli az útviszonyokat, az adott vezetési szituáció sajátosságait és a vezető kívánságait. A rendszer a gázpedál állását, a kormányszöget, a hosszirányú és az oldalirányú gyorsulást, a kerekek forgási sebességét és számos más paramétert elemezve, a másodperc ezredrésze alatt számítja ki az egyes kerekeknél szükséges és az adott vezetési szituációhoz legideálisabb erőket, amelyekhez a jelzéseket a lehető leggyorsabban és a legközvetlenebb módon, egy többtárcsás tengelykapcsolón és differenciálműveken keresztül továbbítja a négy elektromos motorhoz. Utóbbiak azonnal, mérnöki precizitással adják le a kívánt teljesítményt.

Ezt a fajta hajtáslánc-technológiai és menetdinamikai vezérlőrendszert a fejlesztőmérnökök számos virtuális modellben és tesztpadon kísérletezték, mielőtt a gyakorlatba is átültették volna. A hardver és a szoftver valós körülmények közötti megméretése érdekében a prototípus már a közutakon tesztel. A négyajtós kupé utasterét zsúfolásig pakolták mérőberendezésekkel, amelyek minden egyes vezetési szituációt részletekbe menően elemeznek. Az ideális forgatónyomaték-elosztások tesztpadokon mért elméleti eredményei így összevethetők lesznek a valós körülmények között mért adatokkal, amelyek a további programozások során rendkívül hasznosak lesznek. A forgatónyomaték különösen finom adagolhatóságának és az azonnali, késlekedés nélkül megérkező teljesítménynek köszönhetően jelentősen nagyobb kanyarsebességek érhetők el, például esős időben és hóval borított utakon is. A prototípus ilyenkor könnyedén és az alulkormányzottság eshetősége nélkül kormányoz, hiszen a technológia az ívkülső hátsó kerék forgatónyomatékát a kormányszöggel párhuzamosan növeli.

A forradalmian új hajtáslánc-technológia kimagasló teljesítménye a fékezési energia visszatáplálásakor is előtérbe kerül. A négy elektromos motor egészen a menetdinamikai határokig képes betölteni a generátor funkcióját, például kanyar előtti fékezéskor, áramot táplálva vissza a nagyfeszültségű akkumulátorba.