
A General Motors (GM) eladja a Michigan állambeli Lansingban található Ultium Cells akkumulátorcellagyárban lévő részesedését közös vállalati partnerének, az LG Energy Solutionnek.
A GM 2020-ban hozta létre az Ultium Cells üzletágat az LG Energy Solutionnel. A partnerek először 2022-ben jelentettek be 2,6 milliárd dolláros beruházást az akkumulátorcellákat gyártó üzem megépítésére, amely a harmadik ilyen üzem lesz az Egyesült Államokban a Tennessee állambeli Spring Hill és az ohiói Lordstown után.
Az LG Energy Solution általi felvásárlás várhatóan 2025 első negyedévében zárul le, és a GM arra számít, hogy a létesítménybe történő beruházása megtérül, bár az összeget nem hozta nyilvánosságra. Az autógyártó a becslések szerint 1 milliárd dollárral járult hozzá a lansingi projekthez. A GM szóvivője szerint a tranzakció nem változtatja meg a GM tulajdonosi részesedését az Ultium Cellsben, és nem érinti a Spring Hill-i és lordstowni akkumulátorgyárakkal kapcsolatos vegyesvállalati terveket.
A GM szerint ezek az üzemek elegendő akkumulátort fognak előállítani az autógyártó EV-gyártási terveihez. „Az EV-k jövedelmezősége gyorsan javul, részben annak a stratégiai döntésünknek köszönhetően, hogy az LG Energy Solutionnel közösen gyártunk akkumulátorcellákat az Egyesült Államokban. Még évekbe telik, mire néhány versenytársunk megközelíti ezt a teljesítményszintet” – mondta Paul Jacobson, a GM ügyvezető alelnöke és pénzügyi igazgatója. „Úgy gondoljuk, hogy rendelkezünk a megfelelő cellákkal és gyártási képességekkel ahhoz, hogy tőkehatékony módon növekedjünk az EV-piaccal.”
Korábban a GM bejelentette, hogy befejezi az „egyméretű” Ultium Cells programot, amely egy közös modulra összpontosított a célzott EV-architektúrához, és azt tervezte, hogy új akkumulátorcella-fejlesztési létesítményt épít a Michigan állambeli Warrenben található Global Tech Centerben. Az autógyártó szerint a Wallace Battery Cell Innovation Center jelentősen bővíti a vállalat akkumulátortechnológiai tevékenységét, és felgyorsítja a nagyobb hatótávolságú, megfizethetőbb EV-akkumulátorok fejlesztését és forgalmazását. Az első cellák gyártása 2027-re várható.

A GM ugyanakkor azt is közölte, hogy az LG Energy Solutionnel kötött akkumulátortechnológiai partnerségét kiterjeszti a prizmás cellák fejlesztésére is. Az autógyártó szerint a prizmatikus cellák lapos és téglalap alakúak, merev burkolattal, amely lehetővé teszi a helytakarékos csomagolást az akkumulátor-modulokban és -csomagokban. A prizmatikus cellák használata csökkenti a villanyautók tömegét és árát, miközben az autógyártó szerint egyszerűsíti a gyártást a modulok és a mechanikus alkatrészek számának csökkentésével. „Az akkumulátor-technológiánk optimalizálására összpontosítunk a megfelelő akkumulátor-kémia és formafaktorok kifejlesztésével az EV teljesítményének javítása, a biztonság növelése és a költségek csökkentése érdekében” – mondta Kurt Kelty, a GM akkumulátorcellákért és -csomagokért felelős alelnöke.
2021-ben a GM bejelentette, hogy 2025-re 1 millió elektromos autó eladását tervez Észak-Amerikában és Kínában, a két legnagyobb piacán, és azt is előrevetítette, hogy a két régióban lévő gyárainak felében képes lesz villanyautó-gyártásra. Ami az Egyesült Államokat illeti, ezt a kötelezettségvállalást egy Joe Biden kormánya által aláírt végrehajtási rendelet is alátámasztotta, amelynek célja az amerikai ellátási láncok megerősítése volt, beleértve az EV-k gyártását támogató láncokat is. A Biden-kormányzatnak megvoltak a saját kinyilvánított céljai, amelyek szerint 2030-ra az országban értékesített járművek 50 százaléka elektromos meghajtású lesz. Az inflációcsökkentési törvény (IRA) részeként az autóvásárlók akár 7500 dolláros adójóváírást is igénybe vehetnek, ami jelentősen csökkenti az elektromos autók árát.

A hivatalba lépő Trump-kormányzat azonban az EV-adójóváírások megszüntetését tervezi. 2024 harmadik negyedévében az USA-ban az EV-értékesítések ténylegesen 11%-kal nőttek éves szinten, és rekordot értek el mind a volumen, mind a piaci részesedés tekintetében a Kelley Blue Book autóipari kutatócég becslése szerint. A becslések szerint 2024 harmadik negyedévében 346 ezer 309 elektromos autót adtak el, ami 5 százalékos növekedés a második negyedévhez képest. Az EV-k részesedése az eladásokból a harmadik negyedévben elérte a 8,9 százalékot, ami a legmagasabb mért szint, és a 2023. harmadik negyedévi 7,8 százalékhoz képest növekedést jelent. Bár széles körű jelentések szerint az EV-k elterjedése lelassul, ami a Trump-kormányzat politikája miatt az USA-ban tovább lassulhat, a 2024-es globális EV-eladások még mindig emelkedő pályán vannak, és várhatóan tovább nőnek, bár a korábban vártnál valamivel lassabb ütemben.
Az Egyesült Államokban a vártnál lassabb a növekedés, és az év elején a GM 50 ezerrel csökkentette a 2024-ig 300 ezer EV gyártására vonatkozó célkitűzését. Számos más autógyártó is csökkentette EV-gyártási céljait, a Toyota pedig közölte, hogy 2026-ig elhalasztja EV-gyártását az Egyesült Államokban.
Hozzászólás