Quantcast
Egy éve termel a németországi Tesla gyár • ZÖLDJÁRMŰIPAR.HU

Egy éve termel a németországi Tesla gyár

Tesla

Egy évvel ezelőtt nemcsak Elon Musk Tesla-főnök vett részt a Berlin melletti Grünheide gyárának megnyitóján, hanem Olaf Scholz kancellár is elment. Az autógyárnak sok rajongója, de sok kritikusa is van. Nézzük, mi történt az elmúlt egy évben.

A Tesla első európai óriásgyára úgy néz ki, mint egy űrhajó, amely a vidék közepén landolt. Éppen egy éve, hogy a Tesla megnyitotta villanyautó gyárát a grünheidei erdőben, Berlin központjától jó 30 kilométerre. Ma a Tesla Brandenburg legnagyobb ipari munkaadója, mintegy 10 ezer alkalmazottal (hasonló méretű a győri Audi gyár közel 12 ezer dolgozóval) – ami azt jelenti, hogy a vállalat már majdnem elérte az első bővítési fázisra kitűzött 12 ezer fős célját. A termelés azonban még csak most indul be.

dmanufacturing

A gyárban több mint ötszáz robot segíti a munkát, köztük az úgynevezett King Kong: a nagy gép az autó karosszériáját emeli fel egy futószalagra. Hetente több mint négyezer autó gördül le a futószalagról – évente mintegy 200 ezer jármű. Ez azt jelenti, hogy az első bővítési szakaszban kitűzött évi 500 ezer autónak még a felét sem sikerült elérni. A Tesla főnökének, Elon Musknak azonban még ez sem lenne elég.

Cél: évi egymillió autó
Musk már a jövőbe tekint: nem kevesebb, mint évi egymillió autót akarnak gyártani Brandenburgban. A termelés bővítésére már be is nyújtották az első kérelmet Brandenburg tartományhoz, amelyet további kérelmek – például további épületekre – követnek majd. A grünheidei akkumulátorgyár eddig csak az USA-ba szállított, mert a magas támogatások miatt ki kell szolgálni az amerikai igényeket. A bővítéshez azonban ember kell, a munkaerő előteremtése komoly feladat még Musk számára is.

A frankfurti (Odera) munkaügyi hivatal szerint a Teslának egyre nagyobb gondot okoz a munkavállalók megtalálása. Keresnek karbantartókat, villanyszerelőket, gép- és üzemkezelőket, műszakvezetőket. „Már 1400 munkanélkülit közvetítettünk a Teslához” – nyilatkozta Jochem Freyer, az ügynökség vezetője a német Machinen Markt szaklapnak. „A dolgozók fele korábban tartósan munkanélküli volt és a munkaügyi központból kapott segélyt.”

A Teslának alig több mint két évbe telt, mire a Gigafactory-t üzembe helyezte, sok ideig tartott, míg megkapta az összes engedélyt a brandenburgi hatóságoktól. Olaf Scholz (SPD) kancellár új német tempóról beszélhetett – akárcsak a wilhelmshaveni folyékonygáz-terminál esetében. A vállalat feszített ütemtervével nyomást gyakorol a beszállítóira, de a kritikák középpontjában is áll.

dengineering

Az IG Metall szakszervezet a munkakörülmények miatt aggódik. A gyors ütem nem mehet a munkavállalók rovására, figyelmeztte a vállalatot az IG Metall kerületi vezetője, Irene Schulz. A hiányosságok listája hosszú: a Tesla bérei például átlagosan 10-15 százalékkal maradnak el a kollektív bérmegállapodásban foglaltaktól. Az elégedetlenség további okai a stresszes műszakrendszerek, a gyakori hétvégi túlórák, a nagy munkaterhelés a munkaerőhiány és a sok betegség okozta hiányzások miatt. A szakszervezet szerint a Tesla nem tesz eleget a munkakörülmények javítása érdekében. A vállalat elutasította a kritikákat, szóvivője útján közölte, hogy minden törvényt betartanak, és a vállalati szabályokat az üzemi tanáccsal szoros együttműködésben állapítják meg.

Környezetvédelmi csoportok bírálják a Tesla gyárát
A környezetvédelmi szervezetek szerint a Gigafactory összeegyezhetetlen a környékbeli védett területekkel és a felszín alatti vizekkel. Amióta Musk bejelentette további terveit, kockázatoktól tartanak, mert a gyárterület egy része vízvédelmi területen fekszik. Az ipari vállalat ott a vízbázisra veszélyes anyagokat kezel – állítja a Brandenburgi Zöld Liga.

doperations

A viszonylag száraz éghajlatú Brandenburgban a vízkészlet sarkalatos és állandó vitatéma. A vállalat sikeresen fellebbezett az ellen a követelmény ellen, hogy a helyi Strausberg-Erkner vízügyi hatóságot minden, a felszín alatti vizekkel kapcsolatos kérdésben be kell vonni. A hatóságok sok ellenárzást hajtottak végre, találtak hiányosságokat – engedély nélküli cölöpök telepítése például – és figyelmeztették a Teslát. A vállalat válaszul ígéretet tett arra, hogy jobban odafigyel a környezet védelmére.

Ám a Teslának még több vízre és még több áramra van szüksége a bővítéshez. Dietmar Woidke (SPD) brandenburgi miniszterelnök levelet írt Musknak, amelyben támogatását ígérte abban, hogy még a nyár előtt megfelelő megoldást találjanak a víz- és áramellátás problémáira. A Természet- és Biodiverzitás-védelmi Szövetség (Nabu), a már említett zöld liga, valamint a Természet és Tájvédelmi Szövetség erre a gesztusra nagy értetlenséggel reagált. A vízügyi igazgatóság által kért megnövelt vízfelhasználás jóváhagyása az egyesületek által benyújtott per miatt még mindig várat magára.

A Tesla lehetőség Brandenburg számára
Jörg Steinbach (SPD) gazdasági miniszter, aki a közelmúltban látogatást tett a Tesla Austinban (Texas állam) található üzemében, hangsúlyozza: „Nem arról van szó, hogy nyárra minden problémát megoldunk, hanem arról, hogy segítünk abban, hogy egy befektető számára gyors és megbízható menetrendek álljanak rendelkezésre a feladatok megoldásához.” Véleménye szerint a Tesla más befektetők számára is vonzerőt jelent.

dapprenticeships

A Zöldek is lehetőséget látnak a projektben, de figyelmeztetnek a kockázatokra. Benjamin Raschke, a Zöldek frakcióvezetője szerint a Tesla letelepedése miatt Brandenburg bekerült a nemzetközi befektetők látókörébe. „Ugyanakkor a vízfogyasztásról szóló vita ráébresztett bennünket arra, hogy a természeti erőforrások mennyire korlátozottak, különösen a klímaválságra való tekintettel+ – idézi a politikust a dpa hírügynökség.

A Tesla ugyanakkor közölte, hogy a további terjeszkedéshez nem lesz szüksége további édesvízkészletre. A vállalat a gyártásból származó szennyvizet teljes mértékben újra kívánja hasznosítani. Ezzel a szerződéses maximum éves 1,4 millió köbméter vízmennyiségen belül maradna. Ami pedig a vízforrást illeti, a Tesla maga további lelőhelyeket kutat fel.

Az autógyártó emellett átláthatóbbá is szeretne válni: például a bővítésre vonatkozó pályázatokban a további tervek sarokpontjait is szerepeltetni kívánja. Az érdeklődők számára további tájékoztató rendezvényeket terveznek. Az azonban még nem világos, hogy lesznek-e vezetett túrák az üzemben, ahol többek között a King Kongot is meg lehet majd nézni.

Tesla

Legyen tiéd az első hozzászólás

Hozzászólás

Az email címed nem fog megjelenni.


*