Quantcast
Meglepően jól fogynak a villanyautók Délkelet-Ázsiában • ZÖLDJÁRMŰIPAR.HU

Meglepően jól fogynak a villanyautók Délkelet-Ázsiában

ABB Thaiföld

A kedvezmények politikájának következetes végrehajtása, valamint a nem japán autógyártók piacra lépése felgyorsította az Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetségének tagállamaiban (ASEAN) a villanyautó-kereskedelem fellendülését. Az adatok megértésében a GlobalData piackutató elemzésére támaszkodunk.

A politikai döntéshozók által bevezetett elektromosautó-vásárlást ösztönző rendszerek bevezetése az ASEAN-térségben, különösen a két legnagyobb piacon, Thaiföldön és Indonéziában, a vártnál jobban felvillanyozta a villanyautók (bev, vagy ev) piacát. Érdekes, hogy az iramot nem a japán gyártók hajtják. Az elektromos járművekre való áttérés e korai szakaszában még bőven van lehetőség az új belépők számára, ott is, ahol a japán autómárkák hosszú ideig domináltak. A japán autógyártók továbbra is vonakodnak befektetni az elektromobilitásba, ami lehetőséget teremt más szereplők számára.

2017 márciusa óta a thaiföldi befektetési tanács (BOI) tervezi az elektromos járművek piacának fejlesztését és az infrastrukturális beruházások felgyorsítását elektromos járművekre és hibridekre vonatkozó ösztönző csomagokkal. Ez a program beérni látszik, ám úgy tűnik a vásárlók sokkan inkább a sima hibrideket (hev) és a konnektoros hibrideket (phev) helyezik előtérbe.

A jelenlegi globális ev-trend megragadása érdekében a thaiföldi kormány 2020 végén további kedvezményekről döntött. Ez a politika sikeresen hozott új kínai befektetéseket (Great Wall Motor és a BYD aktivitása nőtt). 2022 februárjában bejelentették az új ev ösztönző csomagot, amely import- és jövedékiadó-csökkentést, valamint a jármű típusától függően egységenként 70-150 ezer thai baht (750 ezertől 1,65 millió forintig) közvetlen készpénz támogatást tartalmazott. Ez a támogatás 2023 folyamán még a vásárlók rendelkezésére áll, miközben 2024-ben és 2025-ben a thai kormányzati program a villanyautók hazai gyártásának előmozdítására irányul. Meg kell jegyezni, hogy a programhoz csatlakozó autógyártóknak 2024-ig 1:1, 2025-ig pedig 1:1,5 arányban helyi ev-gyártással kell ellensúlyozniuk az importált villanyautók számát.

Az idei év első nyolc hónapjában Thaiföldön több, mint 5200 villanyautót értékesítettek, ami a 2021-ben eladott mindössze 1900 villanyautóhoz képest komoly növekedést jelent. A GlobalData előrejelzése szerint a 2022-es teljes évi elektromosautó-eladások a thaiföldi piacon elérik a 13 ezret, ami a teljes személyautó-piac 3,2 százalékát teszi ki), köszönhetően a kormány ösztönző csomagjának. A kínai márkák vezetik a thaiföldi ev-piacot, az ország összes ev-piacának mintegy 87 százalékát adják 2022-ben. A piackutató szerint ez még biztosan így lesz legalább öt évig, aztán a helyüket fokozatosan átveszik az európai és japán autógyártók. A helyi gyártás felfuttatása csak 2025 után várható, addig az import marad jelentős.

Indonézia előrébb jár, a világ legnépesebb muzulmán országában már megkezdték a Hyundai Ioniq 5 (2022 márciusában) és a Wuling Air BEV (augusztusban) helyi helyi gyártását. A GlobalData elemzői arra számítanak, hogy a Chery és a Dongfeng is hamarosan helyben fog villanyautókat gyártani. Sajtóhírek szerint a Mitsubishi és a Toyota is tervezi bev-ek gyártását az országban, de csak 2025-ben.

Thaifölddel ellentétben Indonéziában még nem támogatja a lakosságot a kormányzat ösztönzőkkel, ám várhatóan 2023-ban bevezetik a kedvezményes villanyautó-vásárlást.

Indonéziában 2022 januárja és augusztusa között közel 1600 tisztán elektromosan hajtott autót adtak el, de a trend – főként a kínai és koreai gyártók által széles választékban kínált, megfizethetőbb elektromos autók, valamint a növekvő benzinárak miatti aggodalom miatt – az év vége felé tovább erősödik, így várhatóan a teljes évet tekintve kilencezer villanyautó talál gazdára, ami hatalmas növekedés a 2021-es 667 darabhoz képest.

Az ASEAN-piacon komolyabb piacifoglalás azonban egyelőre nem várható, mivel ezekben az országokban hiányzik az elektromos járművek töltési infrastruktúrája, így a kormányoknak a lakosság támoggatása mellett azokra is komoly összegeket kell költenie a közeljövőben. A szándék megvan, a többi a jövő dolga…

Legyen tiéd az első hozzászólás

Hozzászólás

Az email címed nem fog megjelenni.


*