A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) azzal számol, hogy idén erőteljesen nő az elektromos autók eladása világszerte, de a bővülés igen eltérő országonként is, miközben a távolabbi kilátásokat jelentősen befolyásolja például, hogy mennyire épül ki a töltési infrastruktúra.
A nemzetközi szervezet becslése szerint idén mintegy 17 millió elektromos autót adnak el globálisan a tavalyi 14 millió után. Idén minden ötödik eladott autó elektromos lesz világszerte. Az idei évre becsült 17 millió elektromos autóból közel 10 milliót Kínában értékesítenek. Az idei első negyedévben eladott elektromos autók száma 25 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az idei első három hónapban annyi elektromos autót adtak el a világon, mint 2020-ban egész évben.
Az elektromos autók részesedése az összes autóeladásból térségenként nagyon eltérő: az Egyesült Államokban körülbelül minden kilencedik jármű elektromos, Európában minden negyedik, Kínában pedig már csaknem a fele ilyen.
Az IEA rámutatott arra, hogy Európában az elektromos autóeladások növekedését visszafogják a személyautó-eladások általánosan gyenge kilátásai, továbbá a támogatások fokozatos megszüntetése egyes országokban.
A jelentés összeállítói szerint a hagyományos járművekhez viszonyított megfizethetőség továbbra is kulcsfontosságú az elektromosautó-ágazat terjeszkedése szempontjából, miután az árak térségenként komoly eltéréseket mutatnak. Európában és az Egyesült Államokban a belső égésű autók továbbra is megfizethetőbbek, mint az elektromos autók, miközben Kínában a tavaly eladott elektromos autók közel kétharmada olcsóbb volt, mint a hagyományos autók.
A Nemzetközi Energiaügynökség szerint az elektromos autók összességében egyre olcsóbbak részben az akkumulátorok árának csökkenése és a gyártók között fokozódó verseny hatására
Az IEA hangsúlyozta, hogy komoly kihívást jelent a növekvő igények mellett a szükséges töltési infrastruktúra kiépítése, mivel 2035-ig hatszorosára kellene bővíteni a töltőhálózatot.
Hozzászólás