Az új BMW 5-ös nemzetközi bemutatóján az Év Magyar Autója versenyben nevezett elektromos i5 mellett vezettük minden idők legerősebb elektromos BMW-jét, az i7 M70 xDrive luxus limuzint.
i5 M60 xDrive: Gyorsabb, mint gondolnád
A Dingolfingben gyártott BMW i5 kétféle hajtáslánc-technológiával rendelhető. Az i5 eDrive40 limuzin maximális teljesítménye 250 kW (340 lóerő), nagyfeszültségű akkumulátorának egyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolsága pedig 498-582 kilométer (WLTP szabvány szerint megadva). Az i5 M60 xDrive limuzin az új 5-ös BMW csúcsmodelljeként mutatkozott be, 442 kW (601 lóerő) maximális teljesítményre képes hajtáslánccal.
Az isztriai túrán ezt a modellt sikerült vezetnünk – nem éppen ideális körülmények között, ugyanis zuhogott az eső. Arról azonban hamar meggyőződtünk, hogy hatalmas erő lakozik benne, a villanymotorok elképesztő dinamikát adnak, ez a villanyautó méltó az M betűvel jelzett sportos hagyományokhoz, igazi sportlimuzin, még ha nincs is hangja. Vagyis van, a Hans Zimmer komponálta műhangok sport fokozatban felráznak. Már ami marad belőlünk, miután a G erők belepréseltek a kényelmes sportülésekbe.
A teljesítmény lenyűgöző: a villanymotorok (az első tengelyen lévő 261 lóerős, a hátsó tengelyen szolgálatot teljesítő egység 340 lóerős) egyesített maximális forgatónyomatéka 820 Nm, az üresen közel 24 mázsás villany limuzin álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 3,8 másodperc alatt ugrik, legnagyobb sebessége 230 kilométer/óra lehet. Az adaptív futóművet 8 milliméterrel ültették le a gyengébb változathoz képest, az M Sport fékek és a hátsótengely-kormányzás alapáras. Az első futómű kettős ágyazású, alumíniumból készült lengőkarra támaszkodó, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal, a hátsó ötkaros, alumíniumból készült lengőkarra támaszkodó; automatikus szintszabályozású, légrugós kerékfelfüggesztés, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal.
A 400 voltos, nettó 81,2 kWh kapacitású nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátort a mérnökök helytakarékosan, a modell padlólemezébe építették be. Az utastér, a hajtáslánc és a nagyfeszültségű akkumulátor optimális hűtéséért és fűtéséért intelligens vezérlésű hőszivattyú-technológia felel. Hasznos a hatótávnövelő funkció, amelynek aktiválásával 25 százalékkal is megnövelhető a hatótáv – a leadott teljesítmény és a kényelmi funkciók rovására.Év Magyar Autója zsűri teszt Rovinjban. Balról jobbra László Ferenc, Salgó András (BMW Magyarország PR-igazgató), Csordás Gábor és a szerző
A BMW i5 kombinált töltőegysége alapfelszereltségként 11 kW, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig akár 22 kW töltési kapacitású váltakozó áramú (AC) járműtöltést kínál. A modell nagyfeszültségű akkumulátora legfeljebb 205 kW-tal táplálható egyenáramú (DC) ultragyors töltőn, az energiatároló egység töltöttségi szintje körülbelül 30 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra növelhető – ideális körülmények között.
A BMW i5 eDrive40 indulóára 28,6 millió forint, a tesztelt, 490 literes csomagtartóval rendelkező i5 M60 xDrive limuzin (lesz belőle kombi is) 50 millió forintba kerül (alapára 40,5 millió forint).
i7 M70 xDrive: Gyorsabb, mint a gondolat
Leírhatatlan az élmény, amikor a 2,8 tonnás, 5,4 méter hosszú, majdnem 2 méter széles i7 M70 xDrive 100 kilométer/óra sebességről egy szempillantás alatt elrugaszkodik 200 kilométer/órára, az álló helyzetből 3,7 másodperces 100 kilométer/órára történő katapultálás jó értelemben gyomorforgató érzés (végsebessége 250 kilométer/óra). A hatalmas testet meglepően könnyű irányítani még szűk szerpentineken is, de a lassulás érzet kissé félelmetes. Megáll ugyan, de van olyan pillanatnyi sejtésünk, hogy ha mégsem, akkor nagy lesz a baj.
Felfoghatatlan a lendület, ami jellemzi, utcai fegyver, ekkora erő uralmához képzett sofőr kell – átmegy a falon is, semmi sem állítja meg, ha a sofőr nem akarja. Talán, ha lemerül az akku. Ennek kapacitása nettó 101,7 kWh (feszültsége 376,4 V), a reális hatótáv 350-450 kilométer, a tesztünk során 26,5 kWh/100 kilométeres fogyasztást mértünk, amely nem volt sokkal több, mint az i5 M60 23-24 kWh/100 kilométeres fogyasztási adata (saját mérés a rövid menetpróbán). Az Év Zöldautója 2024 díjra jelölt BMW i5 zöld üzleti limuzin hamarosan rendes teszten is bemutatkozik, akkor részletesebben és hitelesebben tudok beszámolni a fogyasztásáról.
A BMW i7 M70 xDrive szinkronmotor-alapelv szerint működő elektromos motorjának M-specifikus kialakítása példátlan energiasűrűséget garantál, kiváltképp a hátsó tengelyen dolgozó motor esetében. Az egységet a kilogrammonkénti 2,41 kilowattos érték jelenleg a BMW legerősebb elektromos motorjává emeli. Állórészében a megszokott három helyett hat gerjesztőtekercs dolgozik, amelyeknek köszönhetően a kimagasló teljesítményt a legmagasabb fordulatszám-tartományig folyamatosan fenn is tudja tartani. A hátsó tengelyen dolgozó elektromos motor 360 kW (489 lóerő) maximális teljesítmény leadására képes, amely az első tengely 190 kW (258 lóerő) maximális teljesítményű elektromos motorjával együttműködve elektromos összkerékhajtást hoz létre (összteljesítménye 660 lóerő). Sport üzemmódban a rendszer 1015 Nm csúcs-forgatónyomaték leadására képes, amely a rajtprogram és az M Sport Boost üzemmód aktiválásával 1100 Nm-re növelhető.
A kombinált töltőegység töltőszoftvere már alapfelszereltségként optimalizálja a nagyfeszültségű akkumulátor töltési hatékonyságát és sebességét, akár 22 kW töltési kapacitású AC járműtöltés (alapáras) és 195 kW töltési kapacitású DC járműtöltés mellett is. Gyorstöltőre csatlakoztatva 10 perc alatt akár 170 kilométerre (WLTP) is elegendő energia felvételét jelenti – ideális körülmények között.
Alapfelszereltségként kínált futómű-technológiájának az első és a hátsó tengelyen is része az automatikus szintszabályozású, légrugós kerékfelfüggesztésekkel dolgozó, M-specifikus adaptív futómű és az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás, amelynek reakcióját M-specifikus hidraulika optimalizálja. A modell alapfelszereltségének az aktív hátsókerék-kormányzás és az aktív borulásgátló rendszerrel felszerelt professzionális futómű-szabályzás is része. A csomagot BMW M sport fékrendszer és 21 hüvelyk méretű BMW M könnyűfém keréktárcsák színesítik. Kell a jó fék, nem győzöm hangsúlyozni, hogy ekkora tömeget nehéz megállítani. Kikanyarodáskor bátran eldobja a fenekét, egy ilyen farolásnál a mögöttem ülő kolléga csak azért nem kenődött fel az ablakra, mert két kézzel kapaszkodott a mennyezetből lehajtható 31 hüvelykes, 8K felbontású, érintéssel is vezérelhető moziképernyőbe. Nem elhanyagolható térfogatú a csomagtere sem, 500 literes.
A BMW i7 M70 xDrive indulóára 66 millió forint, a tesztelt modell ára meghaladja a 80 millió forintot.
mű fejlett, de nem légrugós, extraként elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal rendelhető.
Kép és szöveg: Biró Csongor/BMW
Hozzászólás