Visszatér a Nissan az elektromos kishaszonjármű-piacra, a nálunk is ismert és kedvelt e-NV200 városi terítőnek megjött az utódja, a Townstar EV. A Nissan kisáruszállítóját Párizsban tettük próbára.
A Nissan nem kispályás az elektromos kisáruszállítók piacán, 2017 és 2021 között kategóriájában minden harmadik eladott elektromos furgon e-NV200 volt. Ha a nagyobb járműveket is ide soroljuk, a teljes villanyhaszonjármű-piac 22 százalékát uralta a márka ezzel az egy kocsival. Mivel az elektromos haszonjárművek részaránya a 2021-ben elért 4 százalékról 2030-ra 49 százalékra nőhet – a Nissan szerint – a márkának újra van keresnivalója. Ehhez viszont kellett egy új autó. A Renault Kangoo és a Mercedes-Benz Citan ikertestvére akkumulátorból táplálkozó villanyhajtással is kapható, az újdonságot rövid, csakis kétüléses L1 verzióban a Párizs elit elővárosaiban, a L’Orangerie környéki utakon, kertvárosi részen és szűk nagyvárosi utcákban vezethettük.
Párizsban sajnos tempósan nem lehet közlekedni (a vezetési élményt, a futómű tulajdonságait és a jármű mindennapi használhatóságát majd a hazai teszten tapasztalom meg), de az áruterítés, csomagszállítás rutinját átérezhettük a Townstar személyautós, kellemes pilótafülkéjében. A Townstar EV belsőjének megtervezésekor az ergonómia került előtérbe. Az Apple CarPlay és az Android Auto vezetékkel működik, a vezető előtti digitális kijelző 10 hüvelykes, a Renault modellekből ismerős grafikával.
A központi, nyolchüvelykes érintőképernyőn 360 fokos kamerarendszer élő képe segíti a sofőrt a parkolásban, a visszapillantók jó nagyok. Az ülések, a kormány és a szélvédő is fűthető – amennyiben áldozunk rá. A hőszivattyú a hidegebb időszakokban segíti a komfort érzetet valamint a hatékonyságot, azáltal hogy az akkumulátorból kiáramló hőt az utastérbe juttatja. A rendelkezésre álló aktív és passzív biztonsági technológiák közé tartozik a holttérfigyelő, az aktív sebességtartó automatika, az intelligens vészfékezés, az oldalszél asszisztens és az utánfutó kilengését mérséklő rendszer.
A bemutatón elhangzott, hogy a modell vásárlóinak hetven százaléka kis- és középvállalkozás, húsz százaléka bérautós-, illetve flottás cég, tíz százaléka pedig családos ember – ők a kombi személyszállítót veszik, amelyből idén nyáron érkezik a hétszemélyes verzió. A rövid változatokból van benzinmotoros is (1,3 literes, 130 lovas, 240 Nm maximális nyomatékkal), de a hosszított L2 kombi csakis villanyos lesz.
Bár a sajtótájékoztatón hangsúlyozták a modell japán DNS-ét, ezt a kumiko mintás orrészen vagy az idegesítő canto hangzáson (villanybúgás) kívül nem sikerült tetten érni. A Nissan Townstart az észak-franciaországi Maubeuge-ben gyártják a Renault üzemében a Kangoo többi variánsával egy soron.
Alapáras a hőszivattyú
A LED-fényszórók és a hőszivattyú alapáron járnak, a kerékméret 15-16 hüvelykes lehet, a hátsó ajtó kétszárnyú (60:40 osztású, 180 fokban kitárható, opciós a felfelé egyben nyíló hátsó ajtó), tolóajtó mindkét oldalra kérhető. A jobb oldali B oszlop fix, a Kangoo teljes praktikumát (szezám oldalajtóját) nem kapta meg a Townstar. A töltőnyílás a kocsi orrán a nagyméretű logó alatt található, ami praktikus, hisz a tolóajtók teljesen hátra tolhatók töltés közben is. Alapáron 7,4 kilowattos fedélzeti töltő jár hozzá (ezzel a 300 kilométer hatótávot 7 óra alatt kapunk). Felárért 11 és 22 kilowattos váltakozóáramú töltés jár, utóbbival két óra 25 perc a teljes töltöttség elérése. Egyenáramú villámtöltőn legfeljebb 80 kilowattal tölthető, ha az akku és a töltőoszlop is úgy akarja. Ideális esetben ez utóbbi lehetővé teszi, hogy a felhasználók mindössze 37 perc alatt 15 százalékról 80 százalékra töltsék fel az akkumulátort.
A villanymotor maximális teljesítménye 90 kilowatt (122 lóerő), legnagyobb forgatónyomatéka 245 Nm, a furgon maximális sebessége 132 kilométer/óra. A 320 kilogramm tömegű folyadékhűtéses lítiumion-akkumulátor kapacitása szerény 45 kWh, ami nem feltételez túl bő hatótávot, a gyártó optimista állítása szerint ez akár 301 kilométer is lehet. A rövid tesztelés során erről nem győződtem meg, bármilyen lassan is közlekedtem (az útvonal 80 százaléka 30 kilométer/óra korlátozású területen haladt), az átlagfogyasztás közel 20 kWh/100 kilométerre alakult, úgy, hogy csak két üres raklap volt mögöttem.
Városi terítésre alkalmas
A Townstar EV rakodóterének térfogata 3,3-4,9 köbméter lehet, már a rövid változatba (3,3-3,9 köbméter) is befér két szabvány raklap. Ha kifordítjuk a fülkét a raktértől határoló dróthálós falat, akkor hosszabb tárgyakat is szállíthatunk. A rakodási magasság 1215 milliméter, rakodási hossz szilárd válaszfallal 1806 milliméter, a raktér maximális szélessége 1570 milliméter. A rakodóperem magassága üres állapotban 634 milliméter.
A személyszállító Townstar csomagtere akár 775 literes lehet. Felszereltségtől függően 600 (L1) és 800 (L2) kilogramm közötti hasznos teherbírásra és az akár 1500 kilogrammnyi fékezett vontatmány vontatására is képes. Fordulókörének átmérője 11,31 méter. Az L1 változat hossza 4486 milliméter, szélessége 1860 milliméter, magassága 1804 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2716 milliméter. Üres tömege 16-18 mázsa.
Öt év garanciát (legfeljebb 160 ezer kilométerig) vállal az elektromos Townstarra a gyártó, az akkumulátorra a szokásos nyolc év garancia jár (azt vállalják, hogy nem csökken 70 százalék alá a maximális kapacitása). Bruttó alapára Acenta felszereltséggel 17,132 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor
Hozzászólás