Quantcast
Omoda 9 teszt: a bőség zavara • ZÖLDJÁRMŰIPAR.HU

Omoda 9 teszt: a bőség zavara

Omoda 9

A kínai Chery-hez tartozó Omoda autómárka zászlóshajójában az extra tényleg alap, nincs semmi, amit hiányoltam volna. Lóerő van dögivel, az elektromos hatótáv hosszú, a kényelem pazar, az ár-érték arány kiváló. De a kocsi mégsem tökéletes. 

Hogy néz ki? 

Az Év Magyar Autója 2026 versenyben a legjobb hibridek kategóriában nevezett Omoda 9 SHS csatlakozott a szép kínai autók táborához (hazai piacán más néven fut a kocsi, ott Exeed Yaoguang a neve, ami elnyerte a a rangos International Design Awards arany fokozatú díját), dizájnja nem hagy semmi kívánnivalót, vonzó a szemnek kívül és belül egyaránt. Kivétel a négy kamu kipufogóvég, amire semmi szükség nincs. Amúgy a kocsinak van stílusa, a tervezők (a formatervet Steve Eum jegyezte) ügyeltek a részletekre, néhol persze a nagyzás bűnébe estek… Szépek a lámpák, sötétben kiválóan világítanak. 

Omoda 9

Kijelzőből három van, a két digitális fizikai (egyenként 12,3 hüvelyk a képátlójuk, a műszerfal közepén található érintésérzékeny) és egy vetített, virtuális a szélvédőn. A 14 hangszórós Sony hifi szépen szól, külön érdekesség, hogy a kihangosított telefonbeszélgetés hangja a fejünk mellett a fejtámlába épített hangszóróból érkezik, így olyan, mintha a beszélgető partnerünk mögöttünk ülne. Vicces, bár van olyan partnerem, akit nem szeretnék magam mögött tudni az autóban… A klíma fizikai gombokkal kezelhető, a fedélzeti menü rendszerét nehéz áttekinteni, de ehhez valószínűleg én születtem túl korán. 

A fűtött, masszírozó és hűthető első és fűthető hátsó ülések is kényelmesek, elektromos mozgatás a hátsókhoz is elérhető. Az ergonómián van mit javítani, a kormány és az ülés állíthatósága nem tökéletes (még). 

Az Omoda 9 SHS hossza 4,8 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,7 méter, tengelyek közötti távolsága 2,8 méter, tömege 2,2 tonna. A kamerarendszer 540 fokban lát körbe és a kocsi alatt, a parkolás a segítségével elég könnyű. A csomagtartó 660 literes. A hátsó ülések háttámláit ledöntve a hasznos befogadó tér 1783 literre hizlalható, így befért gond nélkül a versenybringám de még a hokis cuccom is, egyszerre. Kerekei 20 hüvelykesek, a tesztautón még nyári Michelin gumik feszültek (mérete 245/50 R20). 

Hogy megy? 

Durva számok jellemzik a D szegmenshez tartozó szabadidő-autót (prémium ellenfelei: Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Range Rover Velar, Volvo XC60) 9-est: motorjainak teljesítménye 530 lóerő (395 kW), legnagyobb forgatónyomatéka 700 Nm, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 4,9 másodperc alatt gyorsul fel. Mindeközben akár 145 kilométert megtehet csakis elektromos módon, a teljes hatótávja pedig meghaladhatja az 1100 kilométert. Végsebessége 180 kilométer/óra. 

A tekintélyes teljesítményt nem V8, de még nem is hathengeres motor szolgáltatja, hanem egy szerény, 1,5 literes, turbós négyhengeres – villanymotor armadával támogatva. A belső égésű motor 140 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 215 Nm. A villanygépek közül kettő elöl (a kisebb 100 lovas – 70 kW -, a nagyobb 120 lóerős – 95 kW) dolgozik, egy combosabb, 234 lovas (175 kW) pedig hátul teljesít szolgálatot. A trió összesen 455 lóerőt és 700 Nm-t ad be a közösbe. Az energiát 34,5 kWh kapacitású NMC kémiájú akkumulátor tárolja, amelyet akár 65 kilowattal is tölthetünk DC-töltőn (CCS csatlakozóval van ellátva). Megéri használni, mert AC-töltőn csak 6,6 kilowattal tölthető az akku. 

Milyen vezetni? 

Tapasztalatom szerint a száz kilométer fölötti elektromos hatótávra városi és elővárosi forgalomban lehet számítani még fűtéssel is, autópályán már jelentősen megnő az áramfogyasztás, ahogy az utolsó kilométereken a rendszer automatikusan hibrid üzemmódra vált – és benzint felhasználva kezdi tölteni az akkut. Ha ragaszkodunk a villanymódhoz, választhatunk a menüben egy kikényszerített ev+ üzemmódot. Az időjárási és üzemi körülmények ezt nem minden esetben engedték meg, de amikor lehetett, elektromosan közlekedtem az Omoda 9-essel. A fogyasztást a rendszer benzinre átszámolja, 6-6,5 liter körül alakult (100 kilométerenként) a tesztelés során. Csakis elektromosan használva 18-22 kilowattóra között fogyasztott 100 kilométerre vetítve, attól függően, mennyire sietős volt menet. Benzintankja nagyvonalú, hetven literes.

Csendes az autó, így menet közben nehezen lehet megállapítani hangról, hogy épp mi hajtja, a zöld ev és az Eco felirat a kijelzőn megnyugtató. Zöld rendszám már nem jár hozzá, pedig ez az autó megérdemelné. 

Vezetősegédből van egy rakás (legalább húszat számoltam össze), szinte minden, a vetített kijelzőtől a félautomata kormányzásig. Kár, hogy nem lehet többségét kikapcsolni. Bizonyos figyelmeztető funkciók kikapcsolás után is csipognak, amivel néha az őrületbe kerget az autó. A sebességhatárra figyelmeztetést ki lehet kapcsolni, ilyenkor csak a képi figyelmeztetés villog, ám a táblafelismerőt nem sikerült, így minden egyes észrevett táblát hangos ujjongással jelez. Idegesítő. Szintén zavart, hogy nem mindig sikerült elindulni az autóval. Azaz a hátra- és az előre menet váltásánál néha lefagy az autó és hiába nyomtam a menetpedált, nem mozdult. Ilyenkor újra, határozottabban kellett a fékre taposni és ismét megkísérelni a váltókarral az R vagy a D fokozat kiválasztását. Általában másodjára sikerült. 

Először tényleg nem tudtam elindulni (nincs indítógomb, a menetválasztó karral indulunk), telefonos segítséget kellett kérnem, de az valóban az én bénaságom volt. Ugyanis nem kötöttem be magam, mert előtte még nyomogattam volna a telefonom, de fáztam és gondoltam, bekapcsolt motorral fűtök. A biztonsági öv becsatolását követően indult és menetbe is állt az autó.  

A legtöbb családi utazáshoz az Omoda 9 egy kényelmes cirkáló. Csendes, kifinomult, és különösen tetszik, hogy legtöbbször elektromos autóként futhat. Ugyanakkor szükség esetén félelmetes teljesítményt is megidézhet.

Bár a dizájn, a hajtás és a kényelem kitűnő ebben az Omodában is, az olyan fontos jellemzők, mint a futómű és a kormányzás nem hibátlanok. A kormány steril és érzéketlen, a visszajelzései pontatlanok, amelyek rontják a vezetési élményt. Hasonlóan hervasztó a futómű is (elöl MacPherson, hátul multilink), amely a legkisebb fekvőrendőrtől is szó szerint berosál. A kátyúkkal, bordákkal nehezen birkózik meg, de a hosszanti úthibákat jól csillapítja. Tempósan hajtva ijesztően billeg és sodródik a kocsi, jelentős az alulkormányzottsága, a Nürburgringre semmi pénzért nem hajtanék fel vele. Ugyancsak kritikával illetem a fékeket: amikor egy barátomnak megmutattam, mit tud ez a sok motor egyszerre, erejével lenyűgöztem, de a lassítással és fékezéssel csalódást okoztam. Alig tudtam megállítani az elszabadult testet. A fékek alulméretezettek és a lágy, nem dinamikusra hangolt futómű sem támogatja a sportos vezetést. Összkerék-hajtási rendszere automatikus, de van hat választható menetprogramja. 

Mennyibe kerül? 

Az Omoda 9 SHS ára (bevezető akcióban 21,99 millió forint) nagyon jó szerintem, ennyi luxust, erőt és szolgáltatást egyetlen másik márka sem ad ebben a kategóriában ennyi pénzért. Garanciája hét évre (vagy 150 ezer kilométerre) szól de egymillió kilométerig vállal a motorral kapcsolatban szavatosságot az importőr. Az extralista egészen rövid, csak fényezést lehet külön rendelni az autóhoz, minden más alap, ebben is különleges az európai törésteszteken is ötcsillagos Omoda 9. 

Kép és szöveg: Biró Csongor

Legyen tiéd az első hozzászólás

Hozzászólás

Az email címed nem fog megjelenni.


*