Teszt: Skoda Enyaq iV 80

Skoda Enyaq

Nincs nála kényelmesebb, lendületesebb és drágább Skoda. Ez a legek Skodája. De vajon a legjobb villanyautó is? Teszten az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt Skoda Enyaq iV.

Hogy néz ki?

Látszólag ez a legnagyobb Skoda, de ha belemegyünk a részletekbe kiderül, hogy a Kodiaq 4,8 centiméterrel hosszabb, hat centivel magasabb, tengelytávja 2,6 centivel nagyobb és csomagtartóban is jócskán ráver: az Enyaq 585 literjére (támladöntéssel 1710 liter) a Kodiaq 650 literrel válaszol. Kétségtelen, hogy jobban néz ki a modernebb villanyos, harmonikus, elegáns és végiggondolt a vonalvezetése.

enyaq2

Az utastér pazar, a kidolgozottság, az anyaghasználat pedig egyenesen prémium minőségű. A csúcsfelszereltségű tesztautóban minden benne volt, ami szem-szájnak ingere. A középső, kristálytiszta képet adó, érintéssel vezérlehető tévé már-már túl nagy (képátlója 13 hüvelyk), a jobb szélén megjelenített információk kiesnek a látóterünkből, érdemes lett volna a vezető felé fordítani néhány fokkal. A klíma nehezen kezelhető, a menürendszer kiismerésére soha sincs elegendő idő – főként menet közben. A műszerfali kijelző kicsi (5,3 hüvelyk), csak a legszükségesebb információkat mutatja, kettő, illetve három részre osztható. Vezetésbiztonsági arzenálja gazdag, az ötcsillagos törésbiztonságú Enyaq önállóan lassít kereszteződések, körforgalmak és előttünk feltorlódó kocsisor előtt, a kormány jó fogású, a váltófülekkel az energia-visszatöltés erősségét állíthatjuk. Látványos a kiterjesztett valóságot használó szélvédőre vetítő kijelző.

enyaq15

A skodás okosságokat nem felejtették ki az autóból, esernyőt és jégkaparót rejt az ajtó, a hátsó könyöklőben pohártartó van és rengeteg a pakolóhely. A motorfedél alatt viszont kiaknázatlan a tér.

enyaq16

Milyen vezetni?

Az Enyaqban az volt az érzésem, hogy egy hátul hajtó, föld felett lebegő páncélost hajtok. Egy hangtalanul suhanó tankot, amely megváltoztat mindent, amit a Skodáról gondolunk. Már az első találkozáskor levett a lábamról. Nagy, fennkölt, elegáns, robusztus, szép, befogadó, élhető és nagyon modern. A héj mögött azonban több van, mint látvány, az Enyaq egy jól vezethető – igaz, kormányzása szintetikus érzetet ad -, izgalmas autó. Komfortja elsőrangú, csendes akár egy fáraó kriptája, a helykínálat elöl és hátul egyaránt parádés.

enyaq1

A 21 hüvelykes kerekek látványosak, de legalább három számmal kisebbet javaslok a hazai utakra (18-as a legkisebb kerék), mert erősen zakatol a hátsó traktus, ha úthibán halad át. Az elöl MacPherson típusú, hátul multilink futómű hangolása kényelmes. A hátsókerék-meghajtás száraz úton nem mutatta meg a gyengéit, de egy murvás, meredek bekötőúton kiderült, miért lesz jó az összkerekes változat. Ez a piroska ugyanis hosszú másodpercekig csak nyekergett, nagyon nem akart elindulni. Nem kapart, nem riszált, csupán kínlódott. Kanyarokban stabil, merev, kiszámítható a viselkedése, de hajlamos a túlkormányzásra és jól fordul. Fordulókörének átmérője 9,3 méter. Elöl tárcsa-, hátul dobfék lassítja.

enyaq5

A különböző menetmódokkal (takarékos, normál, egyéni és sport) hangolható a menetpedál érzékenysége és a kormányrásegítés mértéke. A visszatöltés ereje az irányváltóval és a kormány mögötti fülekkel is szabályozható.

Hogy megy?

A tesztelt Enyaq iV 80 modell teljesítménye lenyűgöző, úgy megindul, mintha rakéta tolná. Pedig tömege 21 mázsa. A nettó 77 kilowattóra (bruttó 82 kWh) kapacitású változat hatótávját 510 kilométerben határozta meg a Skoda, ha kihasználjuk a dinamizmusát, a kényelmét és az izgalmas vezethetőségét, akkor mintegy 400 valós kilométerrel számíthatunk, ami nem kevés, de nem is sok. Fogyasztása autópályázás nélkül kevés fűtéssel 18 kWh/100 kilométer körül tartható, de ha autópályán is használjuk és élvezzük a dinamizmusát, akkor 20 kWh/100 kilométerrel számolhatunk. Egy-egy rövidebb falusi turnén akár 14-15 kWh/100 kilométer alá is benézhetünk, de a való életben, családdal, csomagokkal, hosszabb távon ez nem tartható.

enyaq_fogyasztas_vege

Villanymotorja 150 kilowatt (204 lóerő) teljesítményű, legnagyobb forgatónyomatéka 310 newtonméter. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,5 másodperc alatt ugrik, legnagyobb sebessége 160 kilométer/óra. Nagy sebességnél is csendes, autópályán néma. Köztéri oszlopon, vagy bevásárlóközpont előtt 8-9 órát kell dekkolni, amíg feltöltődik teljesen az akkumulátor, otthon, 230 voltról két és fél napig tart ez a művelet.

11 kW töltési teljesítményig váltakozó áramú (AC) vagy maximum 125 kW töltési teljesítményig (utóbbi feláras, alapáron legfeljebb 50 kilowattal lehet tölteni) egyenáramú (DC) forrásokból tölthető. Nagyszerű ötlet az univerzális töltő, amely két töltőkábelt kombinál egyben és így lehetővé teszi az autó töltését mind háztartási (230 V) aljzatról, mind pedig ipari (400 V) aljzatról. A vezetékek mind beférnek a csomagtartó padlórekeszébe.

enyaq13

Mennyibe kerül?

Amilyen brutális a megjelenése és az ereje, olyan letaglózó az ára is, bár Enyaqot már 15 millió forint alatt is kapunk (148 lovas motorral és 52 kWh-s akkumulátorral), a tesztelt változat ára a 26 millió forintot nyaldossa. Ezért a pénzért az Enyaq iV felvonultatja mindazt, amit ma lehet e téren: hőszivattyú, 360 fokos kamerarendszer, parkolósegéd, prediktív tempomat stop&go funkcióval, sávtartó és holttér-figyelő rendszer, városi vészfék, amely a gyalogosokat és kerékpárosokat is felismeri, háromzónás klíma, LED-es hangulatfények, olívaolajjal cserzett mogyoróbarna bőr kárpit, memóriás vezetőülés, kilenc légzsák, minőségi hifi, bőrrel varrott műszerfal, távparkolás, 21 hüvelykes kerekek, a forgalmat egyáltalán nem vakító LED-mátrix fényszórók, fényjátékot játszó hátsó LED-es lámpák. Elektromosan kihajtható vonóhorgára 750 kilogrammos fékezetlen, vagy egy tonna fékezett utánfutó köthető.

Kép és szöveg: Biró Csongor

enyaq7
enyaq10