Teszten a Cupra Born

A kompakt villanyautók között a Cupra Born az egyik kedvencem, nagyon tetszik kinézete. Vezetni is jó, de a fedélzeti rendszer kezelése bosszantó. A villanymotor ereje magabiztos, fogyasztása takarékos.

Hogy néz ki?

Ha egy konszerntestvér Volkswagen ID.3 mellé parkolunk, látható, hogy mennyire különbözően lehet azonos platformra autót tervezni. Míg a Volkswagen visszafogott, szerény jövőautó, addig a Cupra Born magamutogató, látványos jelenség. Bár Zwickauban gyártják, a Cupra Born minden ízében katalán (dicséret jár érte Alejandro Mesonero dizájnernek). Látványos élekkel, bronzszínű és fényes betétekkel, egyedi díszítésű C oszloppal, fénycsíkkal összekötött hátsó lámpákkal, diffúzor utánzattal, valamint izgalmas 19-es felnikkel és agresszív tekintettel tűnik ki a mezőnyből.

born6

A Cupra Born hossza 4322 milliméter, szélessége 1809 milliméter, magassága 1540 milliméter, tengelytávolsága 2766 milliméter. Csomagtartójának térfogata 385 liter (a kábelek az álpadló alatt bújnak meg, a hátsó ülések síkba döntésével a csomagtér 1267 literre bővíthető), menetkész tömege 18 mázsa.

Az utastérben sokkal több a fantázia, a kreativitás és a környezettudatosság, mint a német testvérében, annak 10 hüvelykes érintőképernyője helyett 12 hüvelyk képátlójú monitor tájékoztat (vagy nem. Nem fecsegek el nagy titkot, azzal, hogy ez az alkatrész a Born Akhillesz-sarka). Az alkalmazott anyagok sora a sportosság, a kifinomultság és a minőség érzetét kelti, beleértve a tengerből kihalászott műanyagól készült fonallal varrt, a szériafelszereltség részét képező újrahasznosított anyagból készült kagylóüléseket. Nagyon tetszett az alcantara hatású üléskárpit, amelynek felületébe a márka logójára hasonlító szimbólumokat martak.

born11

A kulcsnélküli nyitás hasznos, főleg akkor, ha érintésre minden ajtó nyílik. A Bornban tapasztalatom szerint csak azon az oldalon oldódik a zár, ahol a kulcs található. Célszerű előzékenyen a jobb oldalon kezdeni a nyitást, ha esetleg az anyósülésen is vinnénk valakit. Az is lehet, hogy egy szoftverfrissítéssel (nagyon ráférne a tesztautóra is…) megoldódik. Az Apple CarPlay inkább működött (vezeték nélkül), mint nem, már ennek is örülni kell. A hátsó ablakemelők kapcsolói hiányoztak, számtalanszor a hátsókat húztam le az elsők helyett – ez akkor kellemetlen, amikor – jó, nem illik kiköpni az ablakon…

Hogy megy?

Az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt Cupra Born háromféle teljesítménnyel (110, 150, 170 kW, de mindig 310 Nm) és háromféle akkukapacitással (nettó 45, 58 és 77 kWh) érkezik. Nálam ezúttal a 150 kilowattos változat (204 lóerő) járt (akár 16 000/perces fordulatszámmal pörgő, háromfázisú, állandó mágneses szinkronmotor) az 58 kilowattórás (bruttó 62 kWh) akkumulátorral, amely papíron 400-420 kilométer hatótávot tesz lehetővé. A valóságban meg kell elégednünk 350-360 kilométerrel – autópályázás és fűtés/hűtés nélkül. Az 500 kilométeres tesztelés során 14,5 kWh/100 kilométeres fogyasztást mértem, amivel elégedett vagyok, miután a szoftverfrissítés előtti, hasonló technikájú ID.3-mal alig tudtam 19 kWh/100 kilométer környékén tartani a fogyasztást.

born10

A Born vízhűtéses, többcellás lítium-ion akkumulátor-rendszert használ, amely alacsonyan és középen helyezkedik el az autóban. Gyorsan is tölthető, 170 kW teljesítményű töltőre dugva hét perc alatt 100 kilométerre elegendő energiát tankolhatunk az autó akksijába. Váltakozó áramú (AC) csatlakozóról csak 11 kilowattot képes felvenni. Az otthoni töltés sokkal hosszabb, legalább egy napot a konnektorban kell hagynunk, hogy a lemerült akkumulátort 80-90 százalékosra feltöltsük.

born9

A 204 lóerős változatban a sprintidő 7,3 másodperc (álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre). Végsebessége 160 kilométer/óra.

Milyen vezetni?

A rokon VW ID.3-nál szebb, izgalmasabb és ami a fontosabb, jobb vezetni. Hogy miért? Van benne fűszer. Hogy ez sáfrány vagy rézpor, döntse el mindenki maga. Nekem bejött, jót autóztam vele.

born4

A spanyolok a villanymotor hangolása mellett a futóművet is jobbá tették, az első tengely 15 milliméterrel, a hátsó tengely 10 milliméterrel ül közelebb az aszfalthoz (DCC rendelése esetén). A progresszívnek mondott kormányzás pontos, élénk, de nem tökéletesen kiszámítható. Az elöl MacPherson, hátul ötlengőkaros multilink futómű feszes, a tömegelosztás kiegyensúlyozott (50-50 százalék elöl és hátul), a tömegközéppont alacsony, a hátsókerékhajtás ellenére az autó feneke nem rakoncátlankodik, egyes változatokban az ESP teljesen kikapcsolható, az adaptív futómű (DCC) akár 15 lépésben is hangolható. A fékek (150 kilowatt alatt elöl 330×23 milliméteres, hátul 280 milliméteres tárcsákkal) nem elég határozottak – bár jól lassul a Born -, a sportos vezethetőséget nem támogatják.

born3

Mennyibe kerül?

Viszonylag elfogadható áron kínálja a Cupra a Bornt nálunk, a tesztelt változat alapára 16,534 millió forint (ebből még lejön 500 ezer forint importőri és 100 ezer casco kedvezmény), ám, ha belejövünk az extrák vásárlásába, könnyedén 20 millió forint környékén találhatjuk magunkat, ami ebben a karosszéria méretben nagyon sok pénz egy autóért.

Kép és szöveg: Biró Csongor

born7
born2
born1
born8