Teszten a Skoda Octavia iV

Vajon kinek éri meg a zöld rendszámos, villanymotort és akkumulátort cipelő, konnektoros, Év Zöldautója 2022 díjra jelölt Octavia iV? Mindenképpen annak, aki valóban tölti és úgy használja, ahogy egy hibridet kell: ésszel.

Hogy néz ki?

Korábban már bemutattuk a tavaly megújult Octaviát, ezért most kevesebb szót ejtek a formáról és a technikáról. Feltűnő stíluselem a hatszögletesített új hűtőmaszk, látványosak az éles vonalakkal határolt, keskeny lámpatestek, amelyek – mint ahogy a tesztautónkban is – akár LED-mátrixosak. A fényár magáért beszél, ám ennek nem mindenki örül, folyamatosan villogtak a szembejövők és fékezgettek az előttem haladók. Egy idő után kénytelen voltam megvakítva átváltani kézi kapcsolásra.

iv11

Kényelmesek az alcantara ülések, egy bajuk van csak, hogy a vajszín kérészéletű, de aki ilyent vesz, az beülés előtt átöltözik. A lábtér hatalmas magam mögött is, a csomagtér űrtartalma bár veszített a hibridség oltárán, de a 450 literével (síkba hajtott hátsó üléstámlákkal 1450 literig bővíthető) még mindig kiemelkedik a kompakt mezőnyből. A skodás okosságok sora folyamatosan bővül, a tesztautóban például volt egy mozgatható, széthúzható, rudakra erősített ponyva, ami zsákszerű gondossággal fogad be mindent, amit beleteszünk.

iv8

Vezetősegédei közül számos újdonság: ilyen a kikerülés-asszisztens, a bekanyarodás-asszisztens, a kiszállás-figyelmeztetés, a helyi veszélyhelyzet-figyelmeztetés. Hasznosnak tartom az előretekintő gazdaságossági asszisztenst. A jármű időben felhívja a vezető figyelmét a közeledő körforgalomra vagy a sebességkorlátozásra, s amint a sofőr lassít, a fedélzeti elektronika máris automatikusan beállítja az energia-visszatáplálás a lehető leggazdaságosabb lassítás szerinti optimális mértékét.

iv9

A középkonzol fedélzeti menüje kezelhetetlen, külön OKJ-tanfolyam kell a kiismeréséhez. Nem vagyok mai róka, láttam pár érthetetlen megoldást, de a Skodáé mindenen túltesz. Sajnos, rossz értelemben. Az érintőképernyő képe éles, a működése lassú, és a logikája…

Hogy megy?

Az 1.4 TSI igazi őskövület a VW-csoportnál, de a 150 lóerő és a 250 Nm csúcsnyomaték önmagában is tisztességesen mozgatja a 17 mázsás autót. Az automatikus váltó házában azonban egy plusz villanymotor lapul, amely a 115 lóerős (84 kW) és 330 Nm-t tud. Az Octavia iV összteljesítménye így 204 lóerő, összesített forgatónyomatékának maximuma 350 Nm. Ezzel a képesítéssel az autó 7,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre. Végsebessége 220 kilométer/óra. Ez nem rossz ahhoz képest, hogy a hibrid RS 7,3 másodperc alatt gyorsul fel és a végsebessége 225 kilométer/óra.

iv2

A plug-in hibrid rendszer szimpatikus, sokaknak elég a napi bejáráshoz a fűtés és hűtés nélkül elérhető mintegy 45-50 kilométernyi (maximum hatvan) elektromos hatótáv. A 37 Ah kapacitású, 13 kWh energiatároló képességű, nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátor otthoni töltése közel öt órát tart, utcai töltőn sem sokkal gyorsabb, hisz a fedélzeti töltő csupán 3,6 kilowatt teljesítményt tud fogadni.

iv13

A fogyasztás használat-, illetve töltésfüggő, a rövid, 300 kilométeres tesztem során 3,3 literes benzinfogyasztás mellett 9,5 kWh energiát is benyelt az Octavia 100 kilométerenként. Több töltéssel sokkal olcsóbban, kevés töltéssel pedig sokkal drágábban is járhatunk vele.

iv_fogyasztas

Milyen vezetni?

A rekuperáció okos, így nagyobb sebességnél hagyja vitorlázni az autót, lassúbb tempónál azonban hatékonyabb visszatöltésre kapcsol. Futóműve kényelmesen csillapít a nehéz akksik és a 19 hüvelykes kerekek ellenére is, a kormányzás pontos, a DSG megfelelő sebességgel kapcsol.

iv15

Mennyibe kerül?

Octaviánk egyliteres, TSI motorral és hatfokozatú kézi sebességváltóval 7 millió forint körüli áron lehet, ha éppen nem állnak a gyártósorok csiphiány miatt. Az Octavia iV alapára 12,5 millió forint, a tesztautó még legalább 2 millió forintnyi extrát tartalmaz.

Kép és szöveg: Biró Csongor