Városba való

Aki szereti a Minit, annak kifejezettem tetszeni fog az elektromos változat is. Élményautó, cserébe sokat kell tölteni az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt Mini Cooper SE városi villanyautót.

Hogy néz ki?

Ha hiszik, ha nem, idén megújult a Mini, így a tavaly megismert elektromos változat is frissült. Nézzük, mi változott az autón. A szokásos sárga, elektromos verzióra utaló jegyek mellett teljesen új a vezető előtti öthüvelykes digitális kijelző és tovább finomodtak az ízléses beltéri burkolatok, kárpitok. A vezetési élmény szerencsére maradt. Konstans, állandó, következetes és megrendíthetetlen.

mini7

Új a frontrész és a hátsó lökhárító, alapfelszereltséghez tartoznak a LED-es első és hátsó fényszórók, utóbbiak megkapták a brit zászló motívumát, az oldalsó irányjelzők megújultak, világújdonság a színátmenetes tetőfényezés, újra tervezték a szellőző rostélyokat, az utastéri felületek egy részét, valamint a kormánykereket, amely mostantól felárért fűthető. Elektromos a rögzítőfék, az aktív tempomat megállási és elindulási funkcióval gyarapodott. Az extrafelszereltségi opciók listája tovább bővült, új karosszériafényezési árnyalatokban választható a kisautó, és dömping van könnyűfém keréktárcsákból, utastéri burkolatokból.

mini9

A helyzetjelzőket az első lökhárító két szélén függőlegesen vágott légbeömlők helyettesítik, amelyek tovább optimalizálják a modellek aerodinamikáját. Az első lökhárító keresztmerevítő eleme, amely rendszámtábla-tartóként is funkcionál, immár nem fekete, hanem a karosszéria árnyalatában tetszeleg. A hátsó ködlámpák a lökhárítóban, keskeny LED-csíkokként világítanak, a tolatófény hagyományos izzós. A jellegzetes, kör alakú első fényszórók belső háza mostantól nem krómozott, hanem fekete színű, a tompított és a távolsági fényeket pedig egyaránt LED-ek állítják elő, fényes, tökéletes úttest-megvilágítást garantálva. A nappali menetfények és az irányjelzők funkcióját az első fényszórók karimáin körbefutó, változó színű fénycsík tölti be. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, adaptív LED-technológiás első fényszórók innovatív funkciói között a kanyarfények, a mátrix funkcióval dolgozó távolsági fények és a rosszidő-fényforrások is megtalálhatók. Kanyarodás közben egy kiegészítő fényforrás világítja meg automatikusan azt a területet, ahova az autó érkezni fog, 70 kilométer/órás sebesség fölött pedig a távolsági fények működését is automatikus fényvezérlés szabályozza. A távolsági fényt kibocsátó fényszóró éppen ezért négy önálló LED-technológiás egységből áll, amelyeket az automata egymástól függetlenül képes vezérelni. Ez a mátrix funkció teszi lehetővé a távolsági fények elvakítás-mentes használatát. Ha a Mini első kamerája szemből érkező vagy utolért autót érzékel, a fényszóró-vezérlés a helyét csupán tompított fénnyel világítja meg. A rosszidő-fényforrások gombnyomással aktiválhatók. Korlátozott látási viszonyok közepette – például ködben, intenzív esőben vagy hóban – a tompított fényszórók megvilágítási tartományát a kiegészítő kanyarfények is segíthetik.

mini5

Az ülések sportosan kényelmesek, ami azt jelenti, hogy a nagyfenekű utasok túl szűknek találják. A sárgás szövetkárpit minőségi, jó tapintású és tartósnak tűnik. Hátul is van két ülés, majdnem ki is próbáltuk milyen ott utazni, de aztán végül a jelentkező lemondta az utazást (még mielőtt látta volna, hová kell bepréselődnie).

A digitális kényelemre nem lehet panasz, az autó csendesen fut, a Harman/Kardon hifi szépen szól. A középső, nyolc hüvelykes multimédiás egység immár érintésre is reagál, a Car Play vezeték nélkül is jól fut.

mini2

A Mini Cooper SE hossza 3845 milliméter, 1727 milliméter széles, 1432 milliméter magas, tengelytávja 2495 milliméter. Csomagtartója 211 literes, de ebből elvesz pár tíz litert a padló alatti kábeltartó üreg. Ledöntött hátsó ülésekkel, kétszemélyes autóként 731 literrel gazdálkodhatunk, így simán befér a hokis cuccom.

mini11

Hogy megy?

A Mini Cooper SE a hagyományos, háromajtós Mini Cooper alapján készült, alacsony tömegközépponttal, a dinamizmusra fókuszálva, a belsőégésű erőforrást pedig egy 184 lóerős, 270 newtonméter nyomatékú villanymotor váltotta le – ez a BMW i3s rendszere, csak ott nagyobb az akksi. Hatótávolsága 235 kilométer (ez csak elméleti, nyáron 200, télen 160 kilométerrel érdemes számolni), a padló alatt T alakban beépített 32,6 kWh kapacitású (nettó 28,9 kWh), 96 cellás lítium-ion akkumulátora 35 perc alatt 80 százalékra feltölthető villámtöltővel (DC 50 kW).

mini12

A villanymotor és az akkumulátor is a BMW saját dingolfingi gyártmánya, a motorban nincsen mágnes, így nehézfémet sem tartalmaz, az akkumulátorhoz szükséges lítiumot pedig saját érdekeltségű bányákban termelik ki.

DC-n nem sikerült töltenem, mert pont előttem halt le a Lidl töltője, AC-n 10,7 kilowatt volt a legnagyobb teljesítmény, amit felvett (ezzel 3-3,5 óra alatt töltődik fel a lenullázott akkumulátor). Otthon (azaz 2,3 kW-os töltőn) iszonyú lassú a töltés, de ez minden villanyautóra igaz. A novemberi teszt során a legnagyobb megtehető hatótáv 170-180 kilométer volt fűtéssel, de autópályázás nélkül. Ha pályára kényszerülünk és 120-130-cal szeretnénk haladni, akkor a 120-140 kilométer a reális 10 fokos hőmérséklet alatt. Messze nem érdemes vele tervezni, a Mini Cooper SE igazi városálló autó.

145 kilóval nehezebb, mint a benzines, a Cooper SE üres tömege 14,5 mázsa. Nyáron is vezettem az autót, akkor sikerült 14 kWh alatt tartani a 100 kilométerenkénti fogyasztását, a novemberi goromba időjárás azonban felnyomta ezt, autópálya-használat nélkül is 16,6 kWh energiát fogyasztott 100 kilométerenként a Mini Cooper SE (a teszthét alatt közel 800 kilométert tettem meg az autóval, amit többnyire otthon töltöttem).

mini17

Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,3 másodperc alatt gyorsul fel az elsőkerékhajtású villany Mini (végsebessége 150 kilométer/óra), lámpánál simán lehagyjuk a többi autót (nulláról 60 kilométer/órára 3,9 másodpercig tart a gyorsulás), hacsak azok nem éppen elektromosak. Sport módban különösen agresszív, ilyenkor röpködnek a mínuszban az elektronok, az üzemmódok közül inkább a green, azaz takarékos módot használtam. Van green plusz is, de akkor nincs fűtés és a menetpedál olyan lanyha, mintha másnapos lenne.

mini13

Milyen vezetni?

Az autó csak 1,8 centivel magasabb, mint a belsőégésű társai, így valóban minisen mélyen ülünk benne. A vezetési élmény garantált, de a megszokott öblös motor- és kipufogóhangot mellőznünk kell. A vezetés legteljesebb örömét adja, úgy, hogy nem derül ki, hogy villannyal megyünk. Vadul gyorsul, élvezettel kanyarodik és kiválóan terpeszkedik az úton. Előzni külön élvezet vele (normál módban is, sport módban pedig őrület), olyan, mintha John Cooper Works verzióval csapatnám. Jön, lát, győz, de nem hallatszik. Vezetése egypedálos, ha felengedjük a menetpedált, erőteljesen fékez (ezen lehet módosítani, a középkonzol egyik kapcsolójával csekélyebb visszatöltésre válthatunk. Bevallom, nekem ez utóbbi jobban tetszik). Futóműve gokartosan kemény, feszes, kormányzása precíz. Az orrát nem tolja, az ügyesebb sofőrök kicsit meg is faroltathatják a megfelelő időben adagolt fékkel, gázzal és súlypontáthelyezéssel.

mini8

Mennyibe kerül?

Az elszálló euróárfolyam miatt 11,175 millió forintért vihetjük a képeken szereplő tesztautónál fapadosabb elektromos Minit, ha majd újra lesz állami támogatás (feltételezve, hogy akkor is 11 milliós lesz a határ és 2,5 milliós a kedvezmény), akkor még olcsóbban, 8,5 millióért a miénk lehet. Az angol zászlót mintázó LED-es hátsó lámpa alapáras, ahogy az elsők is LED-esek. Ennél is fontosabb, hogy minden változatban hőszivattyús a fűtés.

Kép és szöveg: Biró Csongor

mini10
mini3
IMG_2542