Vezettük a legerősebb villany BMW-t

BMW iX M60

Megérkezett Magyarországra is a legerősebb elektromos BMW. 619 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 1100 Nm, alapára 47 millió forint és ha kell, 3,8 másodperc alatt teljesíti a 0-100 kilométer/óra sprintet.

Engedjük el azokat a kérdéseket, hogy: minek?, miért?, kinek?, mi értelme van?, meddig kell még srófolni a teljesítményt? Tessék megnézni a piacot: nincs annyi luxusautó a boltban, mint ahány vásárló tolong a sorban. Idén már 67 Év Zöldautója 2022 díjas (elektromos prémium autók kategóriája) BMW iX gazdára talált (minden második 523 lóerős, 44,637 millió forintos alapáron kínált xDrive50 modell), a márka elektromos autóinak 35 százaléka ilyen. Ezek mennek, nem kell siránkozni.

m60_10

A címben túloztam abban, hogy a kocsi 620 lovas, hisz csak 619 paci ugrik padlógázra sport módban, de azzal nem túloztam, hogy védjük a környezetet. Jól meghajtva is csak 25-29 kWh/100 kilométer fogyasztást mértünk átlagban, ami a magyarországi villamosenergia fajlagos kibocsátását tekintve (218 gramm/kilowattóra 2020-ban) 63,22 gramm/kilométer kibocsátásnak felel meg. Egy hasonló teljesítményű (akár 625 lóerő) és méretű BMW X5 M ugyanilyen használat mellett (autópályán 100-235 kilométer/óra) 13-18 liter benzint fogyaszt, azaz 300-400 gramm szén-dioxidot okád ki kilométerenként. Tehát legalább ötször annyit, mint amennyit az elektromos (amelynek nulla a helyi emissziója, de az áram előállításának károsanyag-kibocsátását nem lehet tagadni; az is szemmel látható, illetve tüdővel/szívvel/gyomorral érezhető). A gyorsulás ugyanannyi, a végsebesség ugyanaz (250 kilométer/óra), sőt még az ár is majdnem azonos. A döntés a vásárlóé: V8 vagy villanymotor?

m60_9

A hazai bemutatón még egy érdekes adalékra fény derült. Míg egy BMW X5 M50i előállítása 100 százalék szén-dioxid-kibocsátással jár, addig a BMW iX M60 gyártása nagyobb környezetterhelést jelent, mintegy 123 százalékot. Nagyjából 20 ezer kilométer használat után az életciklusra vetített kibocsátás már kiegyenlítődik, 200 ezer kilométer használat során pedig EU-s átlagmixszel számított energiával tankolva 44 százalékkal, zöld energiával tankolva pedig 81 százalékkal kevesebb lesz a környezetszennyezés. Aki nem hiszi, járjon utána…

m60_2

A BMW iX M60 nettó 105,2 kWh kapacitású akkumulátora elméletileg 561 kilométer hatótávot ad, a tesztelt autóval 400 kilométer első ismerkedésre autópálya tempóval is bevállalható. És bátran előzhetünk vele. Bármit, bármikor.

m60_14

A BMW iX M60 menetteljesítményének, hatékonyságának és hatótávolságának növeléséhez a modell optimalizált, sport vezetési üzemmódban 0,26 légellenállási együtthatójú aerodinamikai tulajdonságai is nagymértékben hozzájárulnak. A mérnökök a tisztán elektromos hajtáslánc-technológia nagyfeszültségű akkumulátorát mélyen a padlólemezbe süllyesztették, amely sportosan agilis vezethetőséget kínáló, alacsony súlypontot és kiegyensúlyozott tengelyterhelés-elosztást eredményez.

m60_7

Zöld a forrástól a gyártásig

A BMW a nagyfeszültségű akkumulátorokhoz szükséges kobaltot és lítiumot a vállalatcsoport ellenőrzött ausztrál és marokkói forrásokból szerzi be, ahonnan az alapanyagokat közvetlenül akkumulátorcella-gyártó partnereihez szállítja. Az elektromos motorok felépítése lehetővé teszi a ritkaföldfémektől mentes sorozatgyártást, az autóiban használt alumíniumot pedig a BMW olyan partnertől szerzi be, amely az alumínium előállításához szükséges energiát kizárólag napenergia hasznosításával állítja elő.

m60_6

A bajor autógyártó az autók és az akkumulátorcellák sorozatgyártásához szükséges energia 100 százalékát megújuló erőforrásokból állítja elő. A modell utasterében FSC-igazolt faanyagot, cserzett olajlevél-kivonattal finomított bőrt és más természetes anyagokat használnak. A padlóborításhoz és a szőnyegekhez használt nyersanyagok között újrahasznosított halászhálók is megtalálhatók.

Szöveg: B. Cs.

Kép: BMW és a szerző

m60_1
m60_17
m60_16
m60_15
m60_13
m60_12
m60_11
m60_3
m60_4
m60_8