Hazánkban járt az Opel Astra GSE, a kompakt ötajtós legerősebb, villanymotorral feljavított változata. Mozgalmas hétvégén teszteltem, a Dobogókőre is felhajtottam. Ez tényleg egy gyorsteszt: amellett, hogy csak rövid ideig tesztelhettem a kocsit, végig sport módban használtam, hogy kiderüljön, mennyit eszik, ha nem takarékos hibridként, hanem sportos hothachként vezetem.
Hogy néz ki?
Miután az Opel bejelentette, hogy GSe néven új, dinamikus, és villamosított hajtású modelleket felvonultató almárkát indít, alig vártam, hogy kipróbálhassam. Az Astra és Grandland családból már ismerős plug-in hibrid hajtásláncok a GSe modellekben a komfort és az élvezetesen sportos vezetési tulajdonságok egyensúlyát kínálják, környezettudatos tiszta működés mellett.
Kívülről a tisztán elektromos Manta GSe tanulmányautóról ismerős különleges vonalú, 18 hüvelykes kerekek, az egyedi első lökhárító, valamint a csomagtérajtó GSe emblémája is erősíti a dinamikus karaktert. Az utastérben az alcantara huzatú első sportülések nem csak egyedi GSe-elemek, de megfelelő ergonómiai minősítést is kaptak (AGR).
Az Opel GSe jelölése korábban hagyományosan a Grand Sport Einspritzung kifejezést rövidítette, például az Opel Commodore GS/E és az Opel Monza GSE típusokon. Ma a GSe azonban már az Opel csúcskategóriás sportos almárkája, így a rövidítés jelentése kifejtve Grand Sport electric. Persze, a nagy E betű és a kis e betű keltette vezetési élmény messze van egymástól, mégis szerethető az Opel törekvése, hogy megőrizzen valamit a sportos hagyományokból.
A csomagtartó nem túl nagy, alaphelyzetben 352 literes, de az ülések síkba döntésével 1268 liternyi teret kapunk, ahová egy kis ügyeskedéssel befért a 26-os kerekeken guruló hegyi kerékpárom. A töltőkábeleket és a kalaptartót otthon hagytam.
Hogy megy?
225 lóerős (165 kW) teljesítményével és 360 Nm-es maximális forgatónyomatékával az Astra GSe rugalmasságban, gyorsulásban és végsebességben sem tartozik a kategóriája élvonalához, a Golf, illetve a Cupra kompakt ötajtós hibridje 20 lóerővel erősebb és 7 másodperc alatt ugranak 100 kilométer/óra sebességre, de kétségtelen, hogy az Astra GSe verziónak is van létjogosultsága. A sportos vezethetőség érdekében a GSe modell újrahangolt futóművét 10 milliméterrel leültették. A lengéscsillapítók a Koni FSD (frekvenciafüggő csillapítás) nevű rendszerét használják; más-más csillapítási karakterisztika tartozik a magas (futómű kontroll), illetve az alacsony frekvenciájú (karosszéria kontroll) rezgésekhez. A lengéscsillapítókban a megszokottnál eggyel több szelep dolgozik, és egy második olajáramlási kört is kialakítottak bennük, a normál változatoknál 11 százalékkal feszesebbek. A szelep nyitott, vagy zárt állásától függően lehet a rugózás kellemesebb, vagy keményen sportosabb. Magyarra fordítva az Astra alacsony sebességnél, például városban haladva lágyabban rugózik, agresszív vezetésnél felkeményedik. A GSe modellek ESP beállításai szintén egyediek, a rendszer beavatkozási határát magasabbra emelték, hogy működése jobban illeszkedjen a dinamikus vezetési szokásokhoz.
Csakis elektromos módban parkoláskor vezettem az autót, hatótávja nagyjából 30-50 kilométer közötti lehet – ezt majd legközelebb, egy hosszabb, rendes teszt alatt megtapasztalom. A mostani gyorsteszt során azt derítettem ki, hogy erőszakosan hajtva a legsportosabb Astra simán elketyeg 7,7 liter benzinnel 100 kilométerenként, de ha hozzáadjuk a 250 kilométeres teszt során elhasznált villamos energiát (mintegy 7-8 kilowattórát, a padlóba épített lítiumion-akkumulátor bruttó kapacitása 12,4 kWh), akkor sem veszélyes (nem éri el a 8 litert 100 kilométerenként) a 180 lovas 1,6 literes turbómotorral szerelt fehér szépség fogyasztása. Miközben kihoztam mindent, amit ebből a kocsiból élményszinten ki lehet.
Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,5 másodperc alatt gyorsul fel, az elektronika 235 kilométer/óráig engedi hajszolni, tovább nem megy, kétszáz felett is stabil, de pokolian hangos a kocsi.
Milyen vezetni?
Az egyenesekben kifejezetten jól megy, parádésan gyorsul, de kanyarokban, szerpentineken nem sokkal ad több élményt, mint egy hagyományos, szentgotthárdi, vagy esetleg dízelmotorral szerelt Astra. A túlzott orrtolás (az 1,6-os négyhengeres turbó és a villanymotor kombinációja nehézzé teszi a GSe orrát), a kis lökettérfogat, a megnövekedett tömeg (üresen 17 mázsa, teljesítmény-tömeg aránya a 2005-ös Fiesta ST-vel van pariban…) teszik virtigli sportkocsivá az Astra GSe modellt, de vezetése tud izgalmas lenni.
Lineárisan gyorsul a két motor segítségével az Astra GSe, hangja tompa és kedvetlen, a kerekek nem pörögnek túlságosan ki. Bátrabb lenne a megindulás, ha a hátsó tengelyen is feltámadna némi nyomaték, de nem, a 110 lóerős villanymotor is csak elöl hajt. Sajnos, információink szerint az Opel nem tervezi, hogy beépíti a két villanymotoros hajtásláncot az Astrába, a 300 lovas egység a Grandland GSe kiváltsága.
Három vezetési mód közül lehet választani, az általam használt sport mellett van hibrid és elektromos vezetési mód. A hibrid módban zökkenőmentes az átmenet a benzin- és a villanyüzem között, de a gázreakció erőtlen.
A kormányzás elég sportos, a kocsi éles helyzetekben is jól uralható – nix ugribugri – az ESP (nem lehet teljesen kikapcsolni) csak akkor avatkozik be, amikor azt meg is köszönjük, a 18 hüvelykes peres, takarékosságra hangolt Michelin Primacy (sportosabb, jobban tapadó gumikkal talán többet is ki lehet hozni ebből a kocsiból) gumik kendőzetlenül közvetítik az úthibákat – a Pilisben van belőlük bőven. A váltót lehet a kormány mögül is kapcsolni, sport módban magától viszonylag gyorsan vált, de előzések előtt azért visszaváltottam kézzel, mert a viszonylag gyors az nem elég gyors.
Az üléskomfort kiváló, hátul sem panaszkodtak az utasaim.
Mennyibe kerül?
A GSe felirat valójában nem több, mint az ST a Fordnál, vagy az FR jelzés a Seatnál, egy izgalmas, gazdag és sportos felszereltség: borsos áron. A gazdag felszereltségű Opel Astra GSe ára 17,78 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor
Hozzászólás