Hazánkban is kapható már a Renault 4 E-Tech electric. Kipróbáltuk az Év Zöldautója 2026 díjra jelölt elektromos kisautót.
Hogy néz ki?
Bár a tavaly bemutatott Renault 5 E-Tech electric szép sikereket ér el a magyar piacon is, be kell valljam, hogy nekem jobban tetszik a kissé szögletesebb és sokkal praktikusabb Renault 4. Boci szemei bájosak és tagadhatatlan, hogy utastere kényelmesebb, mint az Év Autója díjas ötösnek. Este látványos az autó egyetlen egységből álló orra (isten őrizzen egy fényszóró-töréstől…), az embléma például világít.

Az 1961-ben bemutatott R4 modern kori utódja igen komoly és népszerű előddel büszkélkedhet. A hatvanas évek ikonjából 1994-ig összesen több mint 8,1 millió példányt adtak el. Persze, abból az időből nem sokat mentett át a friss dizájn, de a bakancsforma, a trapéz alakú kicsi hátsó ablak, a meredek hátfal, a kör alakú első fényszórók és a hosszúkás hátsó lámpák sejtetik a gyökereket. Utóbbi nekem egy akkumulátor piktogramnak tűnik, nagy ziccert hagytak ki a franciák, amikor az irányjelzőt nem lentről felfelé skálázva villantva tervezték meg. Így se csúnya, de úgy hatalmasat ütne, vagy akár, ahogy az ötös jobban felszerelt modelljeinek motortetején, ez a skála jelezhetné a töltöttségi állapotát az autónak.

Hagyjuk az ötleteket, inkább nézzük a kocsi méreteit: hossza 4,14 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 8 centivel haladja meg a kistesóét, 2,62 méter. Amúgy méretben a Clio és a Captur között helyezkedik el félúton. Kerékmérete egységes, 18 hüvelykes (az acélfelni is), a Renault 4 electric szabad hasmagassága 181 milliméter, fordulókörének átmérője 10,8 méter.
Elöl kifejezetten kényelmes az ötösnél 22 centivel hosszabb négyes Renault, hátul azonban már szűk, de a csomagtartó elfogadható méretű, 420 literes (VDA szerint mérve 375 literes). A hátsó ülések támlái osztottan dönthetők, 60:40 arányban. A puttony 1405 literesre (VDA szerint 1149 literre) bővíthető, feláért motor mozgatja a mélyre nyúló ötödik ajtót. Rakodási pereme 60 centiméter. A töltőkábelek egy padló alatti rekeszben elrejthetők, első csomagtartónk nincs.

Az utastér, a belső dizájn az ötösből ismerős – elegáns a steppelt farmerszerű kárpit -, de itt nem tolták annyira túl a retró hangulatot (baguette tartót ide is rendelhetünk – minek?). A kockás, néhol sárga csíkokkal és színes cérnával díszített, múltidéző ülések jól tartanak.

A kormány alja és teteje lapított, a gombok rajta hagyományos nyomógombok. A vezető előtti digitális kijelző 7, illetve felárért 10 hüvelykes, a központi érintőképernyő 10,1 hüvelykes, amelyen magabiztosan fut a legfrissebb Android operációs rendszer, amelyre akár ötvenféle alkalmazás is telepíthető. A Spotify például bejelentkezés után ugyanúgy használható, mint a telefonunkon, a Google Maps alapú navigáció pedig az érkezéskor várható töltöttséget is kijelzi. Fontos és hasznos, hogy ha töltőhöz navigálunk, a rendszer automatikus hűti vagy fűti az akkumulátort, hogy a töltés a lehető leghatékonyabb legyen.

A váltókar a kormány jobbján található. Zavaró, hogy ott van az ablaktörlő kapcsolója és a márkánál megszokott audiovezérlő egység is. A klíma önálló vezérlőkkel kapcsolható, elsőre a képernyőt nyomkodtam, de a klímasziget lentebb található, szerencsére fizikai gombokkal. Az alap zeneszolgáltató Arkamys hangszórókkal dolgozik, a feláras Harman Kardon hifi minőségben szól.
Hogy megy?
Kétféle változatban érkezett meg a piacra a csak Franciaországban gyártott Renault 4. A belépő változat villanymotorjának legnagyobb teljesítménye 90 kilowatt (120 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 225 Nm), az akkumulátorának nettó kapacitása 40 kWh. Ez a sajtóanyag szerint 308 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. Gyorstöltőn legfeljebb 80 kilowattal lehet tölteni. Ennél jobb adatokkal rendelkezik az általam is kipróbált erősebb modell, amelyet váltakozó áramú töltőn ugyanúgy csak 11 kilowattal (3 x 16 amper) lehet táplálni, de egyenáramú DC-töltőn száz kilowattot is felvehet. A villanymotor abban 110 kilowattos (150 lóerő), a legnagyobb nyomaték 245 Nm, az akku kapacitása pedig nettó 52 kilowattóra, ami akár 409 kilométer megtételére is elég lehet egy feltöltéssel. Rövid tesztünkben ennél kevesebbet, 380 kilométert ígért a fedélzeti elektronika. Mindkét lítiumion-akkumulátor kémiája nikkel-mangán-kobalt (feszültségük 400 V), a kisebb három modulból áll és 237 kilogrammot nyom a mérlegen, a nagyobb négy modulos és közel 300 kilós.

Az izmosabb változat álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,2 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége (mindkét változatnak) 150 kilométer/óra. Fékei átlagosak, az első tárcsák átmérője 296 milliméter, vastagsága 26 milliméter, a hátsóké 280 milliméter.
Milyen vezetni?
Városban, elővárosban is cammogtunk a 15,5 mázsás Renault 4-essel, de a Dobogókőre is felmentünk vele. Nem sportkocsi, ám kanyarokban izgalmassá tehető vele az utazás (főleg kapcsolható sport módban), ha nem is annyira, mint az alacsonyabb és mélyebb tömegközéppontú R5-össel.

A kormány mögötti váltófülekkel nem a sebességfokozatokat kapcsolhatjuk, hanem a visszatöltés erősségét állíthatjuk – a Renault 4 E-Tech egypedálos vezetési lehetőséget is kínál.
Futóműve (elöl MacPherson, hátul több lengőkaros) lágyabb, mint az ötösben, de azért ez is elég keménynek tűnt az első ismerkedésünkkor.

Mennyibe kerül?
Házon belül jó árat kapott a Renault 4 E-Tech electric, csupán 700 ezer forinttal drágább a kisebb testvérénél. Indulóára 11,7 millió forint, ami kevéssel drágább a nagyobb akkut adó Ford Puma Gén-E modellnél és közel egy millió forinttal kerül többe a szintén nagyobb akksis Opel Frontéránál. Nincs könnyű dolga tehát a piacon – viszont jól néz ki… Tegyük hozzá, hogy az elektromos Mokkánál olcsóbb. A hőszivattyú alapáras minden változatban.

A tesztelt és a képeken látható techno felszereltségű autó alapára 13,6 millió forint, az iconic csúcsmodellért 14,4 millió forintot kérnek el. Utóbbiban 26 vezetőtámogató rendszer dolgozik, szerencsére a nagyon zavaró csipogókat egy mozdulattal el lehet némítani. Persze, újraindítás után ismét csipognak.
Kép és szöveg: Biró Csongor

Hozzászólás