Zöld és praktikus – teszten a Kia Ceed SW phev

Bár a zöldautózás lendületét megtöri a rezsinövelés, a plug-in hibrid Kia kombi jó vétel annak, aki otthon saját áramot tankol. Étvágyára nem lehet panasz, a hétszáz kilométeres teszten fél tank benzin fogyott.

Hogy néz ki?

A tavalyi ráncfelvarrás izgalmasabbá tette a kompakt Ceed arcvonásait – a korábbi négy LED pontot felváltotta három karom, ami ráadásul az index szerepét is betölti, elég látványosan -, a phev-változat specialitása a zárt hűtőmaszk. Oldalról klasszikus kompakt kombis arányai vannak a Ceed SW-nek, a 17 hüvelykes felnik jól mutatnak, a szépségük ráadásul nem megy a komfort rovására.

sw3

A Kia Ceed SW phev hossza 4605 milliméter, szélessége 1800 milliméter, magassága 1465 milliméter, tengelyek közti távolsága 2650 milliméter, szabad hasmagassága 140 milliméter, csomagtartója alaphelyzetben 437 liter, síkba döntött (40/20/40 arányban) hátsó ülésekkel pedig 1506 liternyi csomagtérrel gazdálkodhatunk, simán befér egy, de akár két bicikli is fektetve. A csomagtartó használhatóságát javítja, hogy a padló alatt is találunk három kisebb-nagyobb tárolót, a töltőkábeleket például elrejthetjük ezekben.

csomagtarto_bringa

A kárpitok puhák, jó tapintású minden az autóban, az információs- és szórakoztató rendszer érthető és rengeteg adatot megjelenít, a 10,25 hüvelyk képátlójú szélesvásznú érintőképernyő megfelelően használható, a klíma külön kapcsolókkal állítható, az Apple Car Play könnyedén kapcsolódik és hibátlanul működik menet közben is, igaz csak vezetékkel illeszthetjük az autóhoz a telefont. A teljesen digitális műszeregység (képátlója 12,3 hüvelyk) jól olvasható.

sw8

Az ülések jól tartanak és hátul sem éreztem szűkösnek az autót, családosok maradéktalanul kihasználhatják praktikus oldalát.

Hogy megy?

Motorja szívó egyhatos (1580 köbcentiméter a hengerűrtartalma), 105 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 147 Nm, sűrítési aránya 13,0:1. Ezt egészíti ki a 60 lóerős villanymotor (44,5 kW, 170 Nm), a közös teljesítményük 141 lóerő. A rendszernyomaték combos 265 Nm, amely már 2400-as főtengely-fordulaton rendelkezésre áll. Az első kerekekre az erőt a hatfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó viszi át. A lítium-ion polimer akkumulátor (feszültsége 360 V) kapacitása 8,9 kWh, amit otthoni 1,7 kW-os csepegtetéssel öt és fél óra alatt tölthetünk fel. Nem nagyon érdemes utcai töltőre csatlakoztatni, mert a fedélzeti töltő csak 3,3 kW-os, így a legjobb esetben is 2 óra 15 percet kell lógatni a hálózaton.

villanymotor, phev

Az üzemanyagtank 37 literes, de ha feltöltjük árammal az akkumulátort, akár 900 kilométeres hatótávolsággal is számolhatunk. A közel 700 kilométeres tesztút alatt 2,3 liter/100 kilométer átlagot fogyasztott az autó benzinből, amihez hozzá kell tenni a 100 kilométerenként elfogyasztott 7,6-8 kWh energiát. Az akkumulátor kapacitása 50 kilométerre elegendő tisztán elektromosan közlekedve (országúton, két személlyel, fele úton klímával, így 15 kWh/100 kilométer az átlagfogyasztás), az első száz kilométer alatt a fogyasztás 2 liter benzinnél alig több, de csak benzinnel használva az autót sem kell 5 liternél többet számolni 100 kilométerenként (normál használatban). Télen az elektromos hatótáv kétharmadával számoljunk, ha fűtést kapcsolunk, beindul a benzinmotor.

fogyasztas
hatotav
csakbenzin
arammal
100km

Annak ellenére, hogy nullára csökken az elektromos hatótáv, mintegy 15 százaléknyi áram marad még a nagyfeszültségű akkumulátorban, hogy hibrid üzemben továbbra is takarékosan lehessen vele közlekedni.

Milyen vezetni?

Vezetési módokból kétszer háromféle van: automatikus, elektromos és hibrid, de választhatunk takarékos, normál és sport módot is. Előzéshez ajánlott az utóbbi, ilyenkor vissza is tölti az akkumulátort a szívómotor, tehát ha az út végére tartogatjuk a tárolt elektromosságot, akkor ezzel a sport móddal tudunk egy kicsit növelni a majdani tiszta hatótávon.

sw5

A Ceed SW kormánya jó fogású, meglehetősen precíz a kormányzás, viszonylag mélyen ül a sofőr, a futómű feszes, de a komfortot nem sérti, az autó tömegközéppontja alacsonyan van, jól terpeszkedik az úton, lehet vele gyorsan és élvezetesen is autózni. Nem pattog el az úthibákon, kanyarban minimális az oldaldőlése és gyors irányváltásoknál is élénk. Az üresen 16 mázsás kocsi végsebessége 195 kilométer/óra, de ha az akku teljesen lemerült, akkor 171 kilométer/óra sebességgel kell beérjük. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,8 másodperc alatt gyorsul fel (feltöltött akkuval, sport módban rövidebb, 10 másodperc alatti a sprintidő), nem a zöldre váltó lámpák réme, de azért nem marad le induláskor.

sw1

Futóműve elöl McPherson típusú, hátul többlengőkaros, a fékek elöl és hátul tárcsafékek, elöl hűtöttek.

Mennyibe kerül?

Alaphangon, Silver felszereltséggel 12,399 millió forint a konnektoros kombi ára, a tesztelt Platinum változat 13,499 millió forintba kerül. A rossz hír, hogy a modell a teszt megjelenésekor éppen (átmenetileg) nem rendelhető. Garanciája 7 év, illetve 150 ezer kilométer, amelyből az első három év kilométer korlátozás nélküli.

Kép és szöveg: Biró Csongor

toltes
sw9_tolatokamera
sw2