
Az év első négy hónapjában Romániában értékesített új autók 11,6 százalékát villanymotorral is felszerelték. 2020 hasonló időszakához képest a számuk megkétszereződött – olvasható a romániai importőrök és gyártók honlapján (Apia).
2021 első négy hónapjában 79,8 százalékkal nőtt az értékesített zöldautók darabszáma (3166 autó szemben a 2020-as 1761 autóval), közülük leginkább a plug-in, azaz konnektoros hibridek iránt nőtt a kereslet (155,2 százalékkal; 462 ilyen autót vettek). Az Apia adatai alapján január és április között a legtöbb zöldautó full hibrid volt (2203 autó), ezek értékesítése 74,2 százalékkal növekedett a tavalyi első évharmadhoz képest. A teljesen elektromos hajtású autók eladásai is nőttek, 59 százalékkal több, összesen 501 villanyautó kelt el keleti szomszédunknál, ahol jelentős állami támogatást lehet rájuk igénybe venni. A villanyautókat értékesítő márkák között vezet a Volkswagen (153 autó) a Peugeot (56 autó) és a BMW (51 autó) előtt. Hibrid autót legtöbbet a Toyota adott el (1766 autó), a japán márka nagy fölénnyel a Hyundait (268 autó) és a Fordot (59) előzte meg. A konnektoros hibridek közül Mercedes-Benz típusú autókat vettek leginkább a románok (95 forgalom bahelyezés), 84 plug-in hibrid Volvót és 80 BMW-t adtak el.
A romániai személyautó-piac még nem talált magára, a tavalyi első négy hónaphoz hasonlítva idén 14,5 százalékos az elmaradás. Nagy vesztes egyelőre a Dacia és a Renault, nagy nyertes a Toyota és a Ford. Érdekes tény, hogy jelentősen, 26,2 százalékra nőtt a 4×4-es hajtással rendelkező modellek aránya. Dízelhajtással veszik az autók 26,2 százalékát, benzinessel a 62,1 százalékát, a vásárlók 70 százaléka pedig jogi személy.
Top 10 személyautó-márka Romániában január-április
1. Dacia 5447 autó (38,3 százalék visszaesés 2020-hoz képest)
2. Skoda 2461 (-11,4%)
3. Toyota 2338 (38,4%)
4. Ford 2230 (38,1%)
5. Hyundai 2224 (-0,7%)
6. Volkswagen 2064 (-28,1%)
7. Renault 1422 (-41%)
8. BMW 1231 (20,7%)
9. Mercedes-Benz 1046 (5,1%)
10. Peugeot 908 (-19,1%)
Top 10 személyautó modell Romániában január-április
1. Dacia Logan 1960 autó (46,3 százalék visszaesés 2020-hoz képest)
2. Dacia Duster 1555 (-37,6%)
3. Dacia Sandero 1448 (-22,4%)
4. Skoda Octavia 908 (-29,8%)
5. Ford Puma 795 (568,1%)
6. Hyundai Tucson 750 (30%)
7. Toyota Corolla 638 (61,8%)
8. Renault Clio 617 (-38,1%)
9. Toyota C-HR 554 (25,1%)
10. Jeep Compass 531 (>900%)
Bőkezű állami támogatás
Románia továbbra is kiemelten támogatja az új elektromos autók vásárlását a roncsautóprogramban – jelentette be Tánczos Barna romániai környezetvédelmi, vízügyi és erdészeti miniszter, amikor április 26-án elindították a klasszikus roncsautóprogramot és a roncsautóprogram plusz elnevezésű, zöld autók vásárlását ösztönző állami támogatási projektet. A klasszikus roncsautóprogramban az idén növelték az új autók vásárlására fordítható jegyek értékét, így a támogatás összegét 6500 lejről 7500 lejre emelték, a nem konnektoros hibridautó esetében az ökobónuszt 2500 lejről 3000 lejre, a kilométerenként 96 grammnál kevesebb szén-dioxidot kibocsátó autók esetében pedig 1000 lejről 1500 lejre emelték. A klasszikus roncsautóprogram teljes költségvetését 405 millió lejről 440 millió lejre bővítették, ami mintegy 10 százalékos gyarapodásnak felel meg.
Amennyiben a választott autó két ökobónusz kritériumainak is megfelel, akár 2250 euróval olcsóbban juthat hozzá a vevő a személygépkocsihoz. Romániában a legnagyobb összegű a támogatás, amit Európában elektromos autóra igényelni lehet, a román állam ugyanis 10 000 euróval támogatja a teljesen elektromos autók vásárlását, illetve mintegy 4500 euróval a konnektoros hibridautók beszerzését, a finanszírozás nem haladhatja meg az autó teljes árának felét. Várakozások szerint az idei program körülbelül 6600 teljesen elektromos és 5000 konnektoros hibridautó beszerzésében nyújthat jelentős támogatást.
B. Cs.
Hozzászólás