Belassult az elektromos forradalom

Ahogy az autózás villamosítása egyre nagyobb hangsúly kap, a raktárfejlesztők fokozottan összpontosítanak a töltésre. Az elektromos járművek (ev-k) tömeges elterjedésének legnagyobb akadálya a töltőállomások. A szállítmányozásban és intralogisztikában érdekelt vállalatoknak a teljesen villamosított flottákra történő áttéréshez szükségük lesz olyan helyekre, ahol feltölthetik a járműveket.

2022 januárjában az Egyesült Államokban körülbelül 113 ezer 600 nyilvános töltőpont volt a elektromos autók, és plug-in hibridek számára. Ezek jó része Kaliforniában található, ahol 41 ezer 300 magán- és nyilvános töltőpont található. Ezzel szemben Kínában országszerte 800 ezer töltőállomást építettek ki. A logisztikában az idő kritikus tényező. A gyors dízel üzemanyag-utántöltéshez szokott teherautósok számára a belépő szintű töltők ma akár hat órát is igénybe vesznek egy furgon újratöltéséhez, nem is beszélve a nehéz teherautókról.

Július elején jelentették, hogy a Walmart 4500 elektromos furgont rendelt a Canoo gyártótól. A kereskedelmi ev-flotta növekedését tekintve a csomagszállító furgonok járnak az élen. Az akkumulátor méretétől és specifikációitól függően a csúcsminőségű töltők 30 perc alatt legalább 80 százalékos töltöttségre képesek feltölteni egy furgon akkumulátorát. Nem világos, hogy a Walmart mit használ a flottája feltöltésére, de a csúcsminőségű töltők nem olcsók.

Az Egyesült Államokban jelenleg a legnagyobb teljesítményű nyilvános töltő a 350 kilowattos gyorstöltő állomás. Hogy ezt szemléltetni tudjuk, egy Audi e-tron SUV 95 kilowattórás akkumulátorral van felszerelve. A gyorstöltőállomás nagyjából 16 perc alatt képes teljesen feltölteni az e-tront, de mivel az akkumulátor óránként legfeljebb 150 kilowattot képes felvenni, a töltése legalább 40 percig tart. Az akkumulátor töltési sebessége függ a töltőtől, az akkumulátor által felvehető kilowatt teljesítménytől, az akkumulátor méretétől, attól, hogy mennyire van már feltöltve (százalékosan), és nem utolsósorban az időjárástól.

A raktárak töltési lehetőségekkel való bővítése jelentős kezdeti költségekkel jár. A GE Appliances a jelek szerint a Walmart modelljét követi, és “gyorstöltőket” rendel a kisteherautó-flottájához, így biztosítva, hogy a meglévő járművek viszonylag gyorsan újra útra kelhessenek. A Haier háztartási készülékeket gyártó vállalat leányvállalata, a GE Appliances az Einride AB autonóm tehergépkocsikból álló flottáját használja olyan dolgok szállítására, mint a főzési termékek és hűtőszekrények a Tennessee-ben, Kentuckyban és Georgiában található raktárak és gyártóüzemek között. Mindegyik teherautó hatótávolsága nagyjából 200 mérföld egy töltéssel. A helyi útvonalakon való közlekedés minimálisra csökkenti a töltést, de természetesen a hosszú távú utak során problémák merülnek fel.

Az iparág arra fogad, hogy az elkövetkező években a töltők olcsóbbak és nagyobb teljesítményűek lesznek. A szövetségi és állami kormányoknak tovább kell majd támogatniuk a töltőállomások kiépítését, és ez kétségtelenül politikai kérdéssé válik. Az ev-forradalom továbbra is lassabban halad, mint azt a legtöbben szeretnék.